تونس | شکایت کمیته دفاع از البحیری از «قیس سعید» به دادگاه‌های بین المللی

 تونس | شکایت کمیته دفاع از البحیری از «قیس سعید» به دادگاه‌های بین المللی
سه شنبه 14 دی 1400 - 09:55

کمیته دفاع از نور الدین البحیری، از رهبران جنبش النهضه تونس دیروز دوشنبه اعلام کرد که شکواییه ای را علیه قیس سعید، رئیس جمهور تونس و توفیق شرف الدین، وزیر کشور وی با موضوع "ربودن و ناپدید کردن البحیری" برای ارائه در دادگاه های منطقه ای و بین المللی اماده کرده است.

العالم - تونس

عبد الرزاق الکیلانی، رئیس سابق کانون وکلای تونس در کنفرانس مطبوعاتی روز دوشنبه این کمیته گفت که "نور الدین البحیری ربوده و ناپدید شده است و این جنایت با گذشت زمان پاک نمی کند."

الکیلانی با انتقاد از نحوه ربودن و رفتار خشونت آمیز با وی و همسرش در مقابل منزلشان – که روز جمعه گذشته رخ داد – گفت که این رفتار خلاف اصل مصونیت البحیری به عنوان نماینده مردم و وکیل بوده است.

"سمیر دیلو"، از دیگر وکلا هم اشاره کرد که احتمال می رود که البحیری در یکی از این سه مکان نگهداری شده باشد؛ پادگان الرمال در شهر منزل جمیل یا مرکز کشت و زرع در همان شهر یا خانه ای ویژه بازداشت مخالفان قبل از انقلاب.

دیلو گفت که هیئتی از شورای ملی مبارزه با شکنجه و کمیساریای عالی حقوق بشر صبح روز دوشنبه البحیری را ملاقات کرده است. در این ملاقات البحیری به آنها اطلاع داده است که دست به اعتصاب غذا و دارو زده است.

دیلو با اشاره به این موضوع که چرا او باید ربوده و به مکان نامعلومی برده می شود، این کار را خطری برای امنیت عمومی دانست.

وی خاطرنشان کرد که شکواییه های متعدد در تونس و خارج از تونس علیه قیس سعید و وزیر کشور وی درباره ربودن و بازداشت البحیری به اتحادیه بین المللی وکلا و اتحادیه وکلای عرب تقدیم شده است.

وی خاطرنشان کرد که با همه تشکل های حقوقی منطقه ای و بین المللی در این باره همکاری خواهیم کرد. همچنین شکواییه دیگری را علیه شرف الدین به عنوان یک وکیل تقدیم کرده ایم. وی تصریح کرد که پرونده البحیری فقط یک پرونده حقوقی نیست بلکه بیشتر سیاسی است.

سعیده العکرمی، همسر نور الدین البحیری هم گفت که در روزهای نخستین اجازه ملاقات با همسرش را به وی نمی دادند و او نمی دانست که همسرش دقیقا کجاست، تا اینکه شب گذشته به دنبال وخیم شدن حال همسرش به وی اجازه دادند با او در بیمارستان ملاقات کند. وی گفت که در بدو ورود به بیمارستان از او خواستند سندی را امضا کند که هیچ اطلاعی از متن آن نداشت و این کار به شدت غیر قانونی است.

وی گفت که این سند را امضا نکرده است و افزود: "معمولا در هیچ بیمارستانی برای عیادت از مریض از کسی امضا نمی گیرند مگر برای دریافت گواهی فوت".

العکرمی قیس سعید و وزیر کشور او را مسئول سلامت همسرش دانسته و تأکید کرد که سعید بارها با اظهارات خود به همسرش حمله کرده و همه اعضای خانواده او را تحت فشار قرار داده است.

پربیننده ترین خبرها