پکن: ترور سردار سلیمانی جنایت جنگی آمریکا بود

پکن: ترور سردار سلیمانی جنایت جنگی آمریکا بود
سه شنبه 14 دی 1400 - 17:43

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در اظهاراتی ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده شهید سپاه را یکی از جنایات جنگی خواند که ایالات متحده با سوء‌استفاده از زور مرتکب شده است.

العالم - آسیا

«وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین در کنفرانس خبری امروز (سه‌شنبه) خود در پاسخ به سوالی درباره مراسم بزرگداشت دومین سالگرد شهادت سردار سلیمانی که دیروز برگزار شد و اظهارات سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران مبنی بر این که عاملان ترور این شهید بزرگوار باید محاکمه و قصاص شوند، گفت: ترور (سردار) قاسم سلیمانی نمونه دیگری است که نشان می‌دهد چگونه آمریکا خودسرانه هنجارهای حاکم بر روابط بین‌الملل بر اساس منشور سازمان ملل را تضعیف کرده است. این همچنین یکی از جنایات جنگی است که ایالات متحده با سوء استفاده از زور مرتکب شده است.

وی افزود: ایالات متحده به خود اجازه می‌دهد تا آنجا پیش برود که «قتل هدفمند» رهبر نظامی یک کشور مستقل را از طرق تروریستی با نقض قوانین بین‌المللی انجام دهد و همچنین صدها هزار غیرنظامی بی‌گناه را در سراسر جهان بکشد. آمریکا همه این اقدامات غیرقانونی و وحشیانه را از چشم مردم سراسر جهان در پشت نمای «نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» ادعایی خود پنهان کرده است.

ونبین در ادامه گفت: ایالات متحده شعار «حمایت از نظم بین‌المللی مبتنی بر قوانین» را تکرار می‌کند، اما واقعیت‌ها بارها و بارها ثابت کرده‌ که آنچه که ایالات متحده واقعاً به آن اهمیت می‌دهد، چیزی بیش از قوانینی نیست که نیازهای آن را برآورده می‌کند و منافع آن را تامین می‌کند. آنچه که به آن متعهد است چیزی نیست جز نظمی که هژمونی ایالات متحده را حفظ می‌کند و آن را قادر می‌سازد بر جامعه بین‌المللی غلبه کند. اما چنین قواعد و نظمی که ناقض قوانین بین‌المللی باشد مورد پذیرش مردم ایران، خاورمیانه و سایر نقاط جهان نخواهد بود.

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه (دیروز) در مراسم دومین سالگرد شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران خطاب به آمریکایی‌ها گفت: حاج قاسم سلیمانی مهمان رسمی نخست‌وزیر عراق بود، شما هم سیادت عراق را شکستید و هم یک ملت را ترور کردید، نه یک شخص را. در این جنایت هولناک که بر همه امت اسلامی بسیار سخت و گران آمد چه باید کرد؟ باید متجاوز و قاتل و جنایتکار اصلی رئیس جمهور وقت امریکا محاکمه شود، باید قصاص شود، باید حکم خدا در مورد او جاری شود.

رئیس‌جمهور ایران افزود: اگر سازوکار محاکمه عادلانه آقای ترامپ، پامپئو و دیگر جنایتکاران فراهم شد در یک دادگاه عادلانه که آنها به این جنایت هولناک‌شان رسیدگی شد، به مجازات اعمال ننگین خود رسیدند فبها المراد، اگر نه، شک نکنید به تمام دولتمردان امریکایی‌ می‌گویم دست انتقام از آستین امت بیرون خواهد آمد.

بامداد روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸) بود که تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که سردار قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» معاون الحشدالشعبی در حمله تروریست‌های آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی بغداد به شهادت رسیده‌اند.

ساعتی پس از انتشار خبر اولیه شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای، رسماً با برعهده‌گرفتن مسؤولیت ترور سردار سلیمانی و المهندس، اعلام کرد که این ترور به دستور دونالد ترامپ رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفته است.

به دنبال شهادت سردار قاسم سلیمانی، راهپیمایی‌های گسترده‌ای در سراسر ایران و برخی کشورهای منطقه برگزار شد و حضور بی‌سابقه و ده‌ها میلیونی مردم سراسر ایران در مراسم تشییع شهید سلیمانی، سیلی محکمی بر گوش ترامپ بود.

همان‌طور که ایران وعده انتقام‌گیری داده بود، در نخستین ساعات بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، با ۱۳ فروند موشک بالستیک، پایگاه تروریست‌های آمریکایی «عین الاسد» عراق را هدف قرار داد که خسارت بسیار سنگینی به نظامیان آمریکایی وارد آمد و بیش از یکصد نظامی آمریکایی دچار آسیب‌های مغزی شدند.

فارس

پربیننده ترین خبرها