درباره "هویت عربی" کسی حق ندارد سیدحسن نصرالله را زیر سوال ببرد

درباره
چهارشنبه 15 دی 1400 - 16:17

ما عادت کردیم ببینیم در لبنان شخصیت‌هایی مواضعی را مطرح می‌کنند که انعکاس مواضع سعودی‌هاست حتی اگر ریاض اوضاع لبنان را به سمت انفجار سوق بدهد همانند قضیه جورج قرداحی (وزیر مستعفی اطلاع‌رسانی). ولی در برخی موارد مواضعی در لبنان مطرح می‌شود که تندتر از مواضع سعودی‌ها است از جمله اینکه برخی می‌خواهند عرق ملی حزب‌الله را زیر سوال ببرند و آن را به خیانت به "هویت عربی" متهم می‌کنند؛ که در این خصوص نباید سکوت کرد.

العالم- کشکول

اعضای "حزب سعودی" در لبنان زبان خود را قورت دادند آن زمان که ملک سلمان در سخنرانی اخیرش، حزب‌الله را "تروریست" خواند و لبنانی‌ها را علیه یکدیگر تحریک کرد. ولی زمانی‌که سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله در پاسخ به پادشاه سعودی، گفت که "شما تروریست هستید"، این اعضا در "دفاع از پادشاهی و پادشاه‌شان" به تکاپو افتاده و در اقدامی فراتر، عرق ملی بخش اعظمی از لبنانی‌ها را که در حفظ "میهن" لبنان نقش‌آفرین هستند، زیر سوال بردند و همچنین آنها را به خیانت به "هویت عربی‌شان" متهم می‌کنند؛ هویتی که از آن چیزی جز حزب‌الله و سیدحسن نصرالله نمانده است.

در این شرایط شوربختی و شیوع ایپدمی دلار نفت، همه ارزش‌ها و مفاهم وارونه شده؛ یعنی عادی‌سازی با اسرائیل- که سعودی‌ها برای آن رقابت ایجاد کرده‌اند- "تصمیمی حاکمیتی" شده است. انعقاد معاهدات دفاعی مشترک میان کشورهای عربی و اسرائیل، با حمایت و تشویق آشکار سعودی به "مساله امنیت ملی" تبدیل شده است و شعار رزمایش‌های نظامی مشترک میان اسرائیل و کشورهای عربی- به دستور سعودی‌ها- "حمایت از این کشورها در برابر تهدیدهای مشترک خارجی" شده است. ولی مقاومت حزب‌الله در برابر تجاوز اسرائیل، که مقدس‌ترین مقدسات را هتک حرمت می‌کند "تروریستی" معرفی می‌شود.

نیازی نیست خواننده در نقش عربستان، آمریکا و رژیم صهیونیستی را در ایجاد، مدیریت و صادرات تروریسم به کشورهای عربی و اسلامی زیاد تامل کند زیرا که در محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی در گفت‌وگویی تلویزیونی اذعان کرد که ریاض با تحریک آمریکا در دهه‌های اخیر از وهابیت تکفیری به عنوان سلاحی علیه مخالفان آمریکا استفاده می‌کند. تروریسمی که منطقه را درنوردیده، -به اذعان محمد بن‌سلمان- از عربستان سعودی و از دل وهابیت خارج شده است.

اما اتهام خیانت به "هویت عربی" را کسانی مطرح می‌کنند که خودشان پیش از خیانت به هویت عربی، از زمان‌های قدیم کرامت و عزت‌شان را فروخته‌اند. هویت عربی به معنای رقابت رژیم‌های مرتجع عربی برای عادی‌سازی و خدمت به طرح و توطئه‌های امریکا و اسرائیل در منطقه نیست. هویت عربی این نیست که قتل برادران عرب در یمن را طی 7 سال اخیر توجیه کنی همچنانکه قتل فلسطینیان در غزه توسط صهیونیست‌ها را توجیه می‌کنی. هویت عربی به این معنا نیست که برای برقراری روابط با سعودی‌ها بهای گزاف بپردازی و کرامت ملی و شخصی را به بهایی ناچیز بفروشی. قدر مسلم آن است کسی که در لبنان هویت عربی خود را در ازای مُشتی دلار از دست داد، سیدحسن نصرالله نیست که برای آزادسازی لبنان از چنگال رژیم صهیونیستی، جگرگوشه خود را تقدیم کرد تا لبنان همچنان کشوری عربی و آزاده بماند.

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها