وعده آمریکا در دفاع از ژاپن در پی آزمایش موشکی کره شمالی

وعده آمریکا در دفاع از ژاپن در پی آزمایش موشکی کره شمالی
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 08:54

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا در گفت و گو با همتای ژاپنی خود با محکوم کردن پرتاب موشک بالستیک جدید از سوی کره شمالی، تاکید کرد تعهد آمریکا در دفاع از ژاپن پابرجاست.

العالم - آسیا

وزرات امور خارجه آمریکا چهارشنبه شب به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد بلینکن در گفت و گو با "هایاشی یوشیماسا" پرتاب موشک بالستیک کره شمالی را محکوم و تاکید کرد که تعهد آمریکا به دفاع از ژاپن همچنان پابرجاست .

بر اساس این بیانیه، دو طرف در مورد همکاری برای خلع سلاح اتمی کامل و صلح پایدار در شبه جزیره کره گفت و گو کردند.

در این بیانیه آمده است وزیران خارجه آمریکا و ژاپن همچنین بر تعهد خود به نوسازی اتحاد دو کشور، همسویی با اهداف راهبردی و تقویت بیشتر همکاری‌ها تاکید کردند.

وزیران خارجه آمریکا و ژاپن همچنین بر حمایت قاطعانه و تزلزل ناپذیر خود از استقلال، حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین تاکید و در خصوص تلاش‌ها برای بازدارندگی روسیه از اقدام نظامی بیشتر یا سایر اقدامات تهاجمی گفت و گو کردند.

رسانه‌های کره شمالی روز پنجشنبه اعلام کردند که آزمایش موشکی روز چهارشنبه این کشور در واقع پرتاب موفق یک موشک مافوق صوت بوده است.

به گزارش ایرنا، خبرگزاری دولتی "کی سی ان ای" کره شمالی اعلام کرد: در آزمایش موشکی روز چهارشنبه، یک موشک مافوق صوت پس از ۷۰۰ کیلومتر پرواز بدون خطا به هدف خود برخورد کرد.

کره شمالی نخستین بار در ماه سپتامبر (مهر) سال گذشته میلادی یک موشک مافوق صوت را آزمایش کرده بود و بنابراین به جمعی از کشورهای جهان پیوست که مشغول توسعه این تکنولوژی موشکی هستند.

خبرگزاری کره شمالی افزود: این موشک همچنین توانایی خود در ترکیب "پرواز چند مرحله‌ای بدون نیروی موتور و مانور عرضی قوی" را نشان داد.

هایپرسونیک یا موشک‌های مافوق صوت به این معنی است که این نوع موشک‌ها می‌توانند با سرعتی حداقل پنج برابر سرعت صوت (۵ ماخ) یا بیش از ۶۱۰۰ کیلومتر (۳۸۰۰ مایل) در ساعت حرکت کنند.

این موشک‌ها می‌توانند هنگام پرواز مانور دهند که این امر ردیابی و رهگیری آن‌ها را بسیار دشوارتر از موشک سنتی می‌کند.
با کاستن از زمان پرواز، این نوع موشک‌ها فرصت پاسخگویی و واکنش را نیز کاهش می‌دهند. بسته به نوع طراحی، آنها می‌توانند کلاهک هسته‌ای یا معمولی حمل کنند و قادرند تعادل راهبردی را برهم بزنند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها