هزاران سودانی در اعتراض به حکومت نظامی به خیابان ها آمدند

هزاران سودانی در اعتراض به حکومت نظامی به خیابان ها آمدند
پنج‌شنبه 16 دی 1400 - 18:08

هزاران سودانی در اعتراض به حکومت نظامی در خارطوم پایتخت و چندین شهر دیگر به خیابان ها آمدند و خواستار استقرار حکومت غیر نظامی شدند.

العالم - آفریقا

چند روز پس از استعفای نخست وزیر سودان با وجود استقرار گسترده نیروهای امنیتی و پلیس در خیابان ها، هزاران سودانی به حکومت نظامی که از زمان کودتا در این کشور مستقر شده است، اعتراض کردند.

این گزارش به نقل از شاهدان حاکی است: خیابان های منتهی به کاخ ریاست جمهوری و مقر ارتش بسته است و تظاهرکنندگان در خارطوم در حالی که تصاویر افراد کشته شده در کودتا را در دست داشتند به خیابان ها آمدند.

«عبدالله حمدوک» با اعلام استعفای خود، گفته بود: من تا آنجا که می‌توانستم تلاش کردم تا کشور را از خطر سقوط به سمت فاجعه دور نگه دارم.

نخست وزیر مستعفی سودان همچنین راه حل معضل ۶ دهه بحران در سودان را گفت وگو و مذاکره خواند و افزود: حل بحران سیاسی تنها از طریق گفت و گو بر سر یک میز که همه طرف‌ها در کنار آن حضور داشته باشند امکان پذیر خواهد بود.

سودان از ۲۵ اکتبر گذشته شاهد اعتراض‌ها در رد تدابیر استثنایی «عبدالفتاح البرهان» رئیس شورای حاکمیت و فرمانده ارتش این کشور است که اعلام وضعیت فوق العاده، انحلال شوراهای حاکمیت و انتقالی را شامل می‌شود. احزاب سیاسی سودان برکناری حمدوک نخست وزیر و دستگیری رهبران و مقامات سودانی توسط نظامیان را «کودتای نظامی» خوانده‌اند.

در ۲۱ نوامبر (۳۰ آبان)، البرهان و حمدوک یک توافقنامه سیاسی را امضا کردند که شامل بازگشت نخست وزیر به سمت خود، تشکیل دولت تکنوکرات و آزادی بازداشت شدگان سیاسی است. دو طرف در این توافق متعهد شده بودند که برای تکمیل مسیر دموکراتیک با یکدیگر همکاری کنند. این در حالی است که احزاب سیاسی و مدنی مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند و آن را «تلاش برای مشروعیت بخشیدن به کودتا» دانستند و متعهد شدند که اعتراضات را تا حصول حاکمیت کامل غیرنظامی ادامه دهند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها