مخالفت رئیس جمهور سومالی با آزادسازی پول‌های بلوکه شده امارات

مخالفت رئیس جمهور سومالی با آزادسازی پول‌های بلوکه شده امارات
شنبه 18 دی 1400 - 12:43

رئیس جمهور سومالی با صدور دستوری به بانک مرکزی این کشور با آزادسازی پول‌های بلوکه شده امارات مخالفت کرد.

العالم - امارات

«محمد عبدالله فرماجو» رئیس جمهور سومالی ساعاتی پس از موافقت «محمد حسین روبلی» نخست وزیر این کشور با آزادسازی پول‌های امارات که از سال ۲۰۱۸ بلوکه شده است، با این تصمیم مخالفت کرد.

دفتر ریاست جمهوری سومالی در بیانیه‌ای اعلام کرد که محمد عبدالله فرماجو با این تصمیم نخست وزیر مخالفت کرده و به بانک مرکزی دستور داد تا از آزادسازی پول‌های بلوکه شده امارات خودداری کند.

ریاست جمهوری سومالی در بیانیه خود که در صفحه فیس‌بوک آن قرار گرفت، آورده است: این پول‌ها به صورت غیرقانونی و بر خلاف نظام مالی سومالی و قانون مالی بین‌المللی وارد کشور شده و تهدیدی برای امنیت و ثبات کشور است.

به نوشته روزنامه «القدس العربی»، در این بیانیه آمده است که با توجه به این مسائل، آزادسازی این پول‌ها با دستور نخست وزیر غیرممکن است و رئیس جمهور نیز به رئیس بانک مرکزی دستور داد تا از آزادسازی این پول‌ها خودداری کند.

این دستور فرماجو می‌تواند تنش جدیدی بین رئیس جمهور و نخست وزیر سومالی ایجاد کند.

روز جمعه (دیروز) محمد حسین روبلی نخست وزیر سومالی به مناسبت دریافت کمک‌های انساندوستانه از «محمد احمد العثمان» سفیر امارات در موگادیشو، از تلاش کشورش برای باز کردن صفحه جدید روابط با ابوظبی و آمادگی این کشور برای آزادسازی پول‌های بلوکه شده امارات خبر داده بود.

نُه آوریل ۲۰۱۸ وزارت امنیت داخلی سومالی از توقیف نُه میلیون و ۶۰۰ هزار دلار امارات که با یک هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ وارد فرودگاه موگادیشو شده بود، خبر داد.

سفارت ابوظبی در موگادیشو در آن زمان به توقیف این پول‌ها که متعلق به سفارت بود، اعتراض کرد و مدعی شد که این پول‌ها مربوط به پرداخت حقوق یگان‌های ارتش سومالی است که توسط امارات در موگادیشو و منطقه پونتلند است.

فارس

پربیننده ترین خبرها