جلسه اول پارلمان جدید عراق؛ آیا فراکسیون ها به اجماع می رسند؟

جلسه اول پارلمان جدید عراق؛ آیا فراکسیون ها به اجماع می رسند؟
يکشنبه 19 دی 1400 - 12:02

دبیرخانه مجلس نمایندگان عراق از تکمیل آمادگی های لازم با هدف برگزاری اولین جلسه امروز (یکشنبه) پارلمان عراق خبر داد.

العالمعراق

سیروان عبدالله سیرینی دبیر مجلس نمایندگان عراق به خبرگزاری عراق (واع) گفت: دبیرخانه مجلس قبل از شروع انتخابات اقدام به برنامه ریزی برای امور فنی و لجستیکی کرده و خود را برای برگزاری جلسه اول پارلمان آماده کرد.

وی افزود: درنتیجه تلاش کارکنان، همه تدارکات و آمادگی های لازم برای برگزاری اولین جلسه پارلمان عراق حاصل شده است و جلسه صرفا برای نمایندگان پیروز خواهد بود و هیچ دعوتی از شخصیت های سیاسی و دولتی و دیپلماتیک به عمل نخواهد آمد.

وی با اشاره به اختلافات میان فراکسیون ها تصریح کرد: تا کنون فراکسیون ها به نتایج نهایی درباره نامزد کردن ریاست جدید برای مجلس دست نیافته اند و امیدواریم که توافق میان فراکسیون ها قبل از برگزاری جلسه حاصل شود.

سیرینی گفت: خبرنگاران ضمن هماهنگی با بخش رسانه ای مجلس می توانند در ساختمان مجلس حضور داشته باشند اما حق ورود به جلسه را ندارد و وحتی کارکنان نیز نمی توانند وارد جلسه شوند.
بحث و بررسی ها در مورد سمت ریاست جمهوری و تشکیل فراکسیون اکثریت که حق معرفی نخست وزیر را دارد، ادامه دارد.

طبق عرف سیاسی عراق که از اولین انتخابات در سال ۲۰۰۵ ادامه داشته، سمت ریاست پارلمان به گروه‌های اهل سنت، پست ریاست جمهوری به کردها و سمت نخست وزیری به شیعیان اختصاص دارد.

سالن بزرگ مجلس ، محل برگزاری جلسه امروز پارلمان عراق در روز نهم ژانویه یعنی امروزخواهد بود.

اولین جلسه دور جدید پارلمان عراق (دور پنجم) امروز (یکشنبه) با سرود ملی عراق و تلاوت آیاتی از قرآن کریم و قرائت فاتحه برای شهدای عراق آغاز می شود.

همچنین دبیرکل پارلمان عراق طی سخنانی به نمایندگان جدید سلام و خوش آمد می‌گوید و سپس رئیس سِنی مجلس مدیریت جلسه را بر عهده می گیرد. پس از آن نمایندگان سوگند یاد می کنند و سپس رئیس سِنی مجلس به مناسبت آغاز به کار مجلس جدید سخنرانی می‌کند.

با اتمام این برنامه‌ها، نامزدهای ریاست مجلس و نائبان وی معرفی می شوند. این جلسه قرار است ساعت 11 صبح به وقت بغداد برگزار شود.

پربیننده ترین خبرها