نگاهی به اولین جلسه پارلمان‌های عراق و رؤسای آن از سال 2006 تا کنون

 نگاهی به اولین جلسه پارلمان‌های عراق و رؤسای آن از سال 2006 تا کنون
يکشنبه 19 دی 1400 - 08:30

هیات چارچوب هماهنگی نیروهای سیاسی شیعه و فراکسیون صدر برای توافق درباره تشکیل بزرگ ترین فراکسیون در حالی همچنان در تکاپو و تلاش هستند که اولین جلسه پارلمان جدید عراق قرار است امروز (یکشنبه) برگزار شود.

العالم ـ عراق

با توجه به انسجامی که میان نیروهای کُرد و سنی در سایه ائتلاف‌هایی که ایجاد کرده‌اند چشم‌ها به نیروهای شیعه دوخته شده که به رغم اینکه این نیروها 65 درصد از ملت عراق را نمایندگی می‌کنند، اما هنوز به توافق فی‌مابین دست نیافته‌اند.

دبیرخانه شورای نمایندگان عراق روز جمعه دستور اولین جلسه پارلمان این کشور را اعلام کرد. بر اساس سند منتشر شده ازسوی دبیرخانه پارلمان عراق، اولین جلسه دور جدید این پارلمان (دور پنجم) امروز (یکشنبه) با سرود ملی عراق و تلاوت آیاتی از قرآن کریم و قرائت فاتحه برای شهدای عراق آغاز می شود.

همچنین دبیرکل پارلمان عراق طی سخنانی به نمایندگان جدید سلام و خوش آمد می‌گوید و سپس رئیس سِنی مجلس مدیریت جلسه را بر عهده می گیرد. پس از آن نمایندگان سوگند یاد می کنند و سپس رئیس سِنی مجلس به مناسبت آغاز به کار مجلس جدید سخنرانی می‌کند.

با اتمام این برنامه‌ها، نامزدهای ریاست مجلس و نائبان وی معرفی می شوند. این جلسه قرار است ساعت 11 صبح به وقت بغداد برگزار شود.

به مناسبت آغاز اولین جلسه جدید پارلمان عراق، نگاهی به اولین جلسه پارلمان‌های این کشور و رؤسای آن از سال 2006 تا کنون در تصویر زیر خواهیم پرداخت.

بر این اساس، عدنان باجه جی رییس سنی اولین دوره مجلس عراق و سپس فواد معصوم، مهدی الحافظ، محمد علی الزینی و محمود المشهدانی به ترتیب روسای مجلس عراق از دور اول تا دور کنونی یعنی دور پنجم می باشند.

رئیس اولین جلسه پارلمان در عراق بر اساس سن انتخاب می‌شود. بدین معنا که نماینده‌ گروه سیاسی پیروز که سن و سال بیشتری داشته باشد، به عنوان رئیس اولین جلسه پارلمان هر دوره معرفی می‌شود.

پربیننده ترین خبرها