علت پیچیدگی اوضاع سیاسی عراق و ناکامی در تشکیل فراکسیون اکثریت چیست؟

علت پیچیدگی اوضاع سیاسی عراق و ناکامی در تشکیل فراکسیون اکثریت چیست؟
يکشنبه 19 دی 1400 - 13:23

سخنگوی جنبش "حقوق" در عراق گفت که اوضاع سیاسی عراق پیچیده است و فرآیند سیاسی با بن بستی بزرگ مواجه شده و علت چنین وضعیتی این است که برخی از گروه های سیاسی ، به یک جنبه توجه می کنند و جنبه های بسیار مهم دیگر را رها می کنند.

العالم - عراق

"علی فضل الله" در گفتگو با شبکه العالم در برنامه " مع الحدث " گفت: جریان صدر به برخی از کرسی هایی که در انتخابات دست یافته ، تکیه می کند، و به تعداد کرسی های سنی ها و کردها توجه ندارد، این درحالیست که اگر اجماع کنند، این کرسی ها به اقلیت تبدیل می شوند و همین مساله موجب نگرانی هیات هماهنگی شیعیان عراق موسوم به چارچوب هماهنگی می شود چرا که ساختار نظام پارلمانی عراق، ساختار کرسی هاست و جریان صدر باید به اوضاع به شکل کلی بنگرد و نباید آنرا فقط به جنبه سیاسی شیعیان محدود کند.

فضل الله اظهار داشت: فرایند سیاسی درعراق به وجود اکثریت بدون توجه به عناوین نیاز دارد، درست است که دولت در عراق، از سال 2006 ، دولت توافقی است اما درمجموع ، تصمیمات پارلمان به وجود حد نصاب و اکثریت به منظور حفظ دستاوردهای گروه های سیاسی شیعه نیاز دارد، همچنان که کردها و اهل تسنن تلاش می کنند تا دستاوردهای خود را حفظ کنند. جریان صدر باید به ماهیت فرایند سیاسی نگاه کند نه اینکه به تعداد کرسی ها توجه داشته باشد.

فضل الله گفت : علت بحران درعراق این است که جریان صدر بر تعداد کرسی هایی که در انتخابات به دست آورده ، تکیه می کند، درمقابل، شورای هماهنگی تاکید می کند که جریان صدر می خواهد که با گروه های هماهنگی شیعیان به عنوان یک قدرت فردی و نه به عنوان یک فراکسیون تعامل داشته باشد.

به گفه فضل الله، جریان صدر تلاش می کند تا ضمن گفتگوی فردی با چارچوب هماهنگی شیعیان آن را تجزیه کند، از این رو ، مقتدا صدر به دیدار سید عمار الحکیم و هادی العامری و برخی از گروه های سیاسی رفت.

وی اظهار داشت : هدف از این اقدام ، تجزیه چارچوب هماهنگی در برابر تشکل جریان صدر است و درنتیجه صدر می خواهد که به قطبی تبدیل شود که همه گروه های سیاسی و اجتماعی شیعه را دربرگیرد.

سخنگوی جنبش حقوق در عراق اظهار داشت که این اقدام نادرست است چرا که گروه های سیاسی شیعیان ، مرجعیت های دینی و سیاسی دارند، لذا انتظار می رود که جریان صدر به این مساله توجه داشته باشد.

فضل الله تاکید کرد : جریان صدر وقتی که با بخشی از گروه های چارچوب هماهنگی گفتگو کرده ، در تلاش برای تجزیه چارچوب هماهنگی موفق نبوده است از این رو ، این جریان در تشکیل فراکسیون اکثریت در پارلمان ناکام مانده است.

پربیننده ترین خبرها