درخواست تعویق جلسه پارلمان عراق برای بعد از ظهر امروز

درخواست تعویق جلسه پارلمان عراق برای بعد از ظهر امروز
يکشنبه 19 دی 1400 - 14:04

یک منبع سیاسی عراق از درخواست هایی برای تعویق آغاز جلسه پارلمان این کشور تا ساعت سه بعد از ظهر خبر داد.

العالم ـ عراق

به گزارش سومریه نیوز ، برخی از گروه های سیاسی خواهان تعویق در برگزاری جلسه پارلمان عراق به ساعت سه بعد از ظهر امروز (یکشنبه) شده اند تا گروه های سیاسی بتوانند به توافق نهایی به منظور انتخاب رئیس جدید پارلمان و معاونان وی دست یابند.

این منبع افزود که برگزاری جلسه بدون توافق به معنای عدم انتخاب هیات رئیسه پارلمان در جلسه امروز خواهد بود.

پیش از این قرار بود جلسه پارلمان عراق ساعت یازده صبح امروز به وقت محلی برگزار برگزار شود تا کنون به چندین مرحله به تعویق افتاده است.

اوضاع سیاسی پیچیده عراق، فرآیند سیاسی در این کشور را برای تشکیل بزرگ ترین فراکسیون پارلمانی با بن بست مواجه کرده است. کارشناسان می گویند علت بحران عراق این است که جریان صدر بر تعداد کرسی هایی که در انتخابات به دست آورده ، تکیه می کند، درمقابل، شورای هماهنگی شیعی تاکید می کند که جریان صدر می خواهد که با گروه های هماهنگی شیعیان به عنوان یک قدرت فردی و نه به عنوان یک فراکسیون تعامل داشته باشد.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ده روز پیش در ابلاغیه‌ای، از نمایندگان جدید پارلمان خواست تا اولین جلسه خود را در نُهم ژانویه ۲۰۲۲ برگزار کنند.

در این ابلاغیه آمده بود که طبق قانون اساسی و بنا به رأی دادگاه فدرال در خصوص تأیید نتیجه انتخابات پارلمانی، اولین جلسه پارلمان باید در نهم ۲۰۲۲ (۱۹ دی ماه) برگزار شود.

در نخستین نشست پارلمان جدید عراق قرار است ضمن ادای سوگند نمایندگان جدید، نامزدهای تصدی پست‌های ریاست پارلمان و ۲ معاون او مشخص شوند.

بنا بر قانون اساسی عراق، نخستین جلسه پارلمان به ریاست نماینده‌ای که از نظر سِنی از همه بزرگتر است، برگزار می‌شود. در این جلسه، رئیس و دو معاون وی انتخاب خواهند شد. رئیس پارلمان عراق می‌بایست، رأی اکثریت مطلق پارلمان یعنی رأی بیش از نیمی از اعضای پارلمان را کسب کند به عبارت دیگر برای پارلمان با ۳۲۹ کرسی، دست‌کم ۱۶۵ نفر باید به او رأی مثبت بدهند.

پربیننده ترین خبرها