وضعیت سیاسی مبهم عراق

وضعیت سیاسی مبهم عراق
يکشنبه 19 دی 1400 - 15:35

صحنه سیاسی عراق برای تعیین بزرگترین فراکسیون در هاله ای از ابهام است زیرا نامزدی نخست وزیر و هم چنین نامزدی رئیس مجلس و رئیس جمهوری نیز بدان ارتباط دارد.  

العالم- نظرکده

برخی ناظران معتقدند وضعیت عراق تا این لحظه غبار آلود است زیرا گروه های چارچوب هماهنگی و جریان صدر به ریاست مقتدا صدر رئیس جریان صدر به توافق نرسیده اند و هم اکنون تلاش های بی وقفه ای برای امکان دستیابی به هرگونه توافق در حال انجام است .

ناظران به نقل از رسانه ها اعلام کردند هادی العامری رهبر ائتلاف الفتح از جریان صدر خواسته تا برای تشکیل بزرگترین فراکسیون پارلمان به توافق برسند و به نظر می رسد دود سفید از پارلمان عراق در جلسه آتی درباره تشکیل بزرگترین فراکسیون یا انتخاب رئیس مجلس به هوا برنخیزد.

ناظران افزودند: تلاش های بی وقفه برای دستیابی به توافق ایجاب می کند پس از پایان تحصن ها و تظاهرات ها، هر طرف گامی به سوی دیگری بردارند و نتایج انتخابات هر چند با اکراه پذیرفته شود و طرفی که هنوز اصرار بر تشکیل دولت اکثریت در عراق دارد باید پیش قدم شود.

مقامات عراقی که معتقد به پیچیده بودن صحنه سیاسی عراق هستند با این نظر موافق بوده و معتقدند فرایند سیاسی در بن بست بزرگی افتاده است زیرا برخی گروه های سیاسی با اصرار بر بخشی ، ابعاد بسیار مهم دیگر را رها کرده اند.

ناظران تاکید کردند جریان صدر بر شمارکرسی هایی که در انتخابات دست یافته تکیه کرده و به شمار کرسی های اهل تسنن و کردها در صورت تجمیع توجه نمی کند.

این کرسی ها به اقلیت تبدیل خواهد شد و همین مساله موجب نگرانی گروههای چارچوب هماهنگی شده زیرا ساختار نظام پارلمانی عراق نظام کرسی هاست.

ناظران همچنین علت بحران کنونی عراق را تکیه کردن جریان صدر بر تعداد کرسی هایی دانستند که در انتخابات به دست آورده در مقابل گروه چارچوب هماهنگی معتقد است جریان صدر می خواهد با چارچوب هماهنگی به عنوان گروهی فردی و نه یک تشکل یا چارچوب که در مرحله اتی دارای نظر و دیدگاه مشخصی است ، همکاری کند .

ناظران افزودند: جریان صدر به دنبال تبدیل شدن به قطبی است که نماینده همه طیف های سیاسی و اجتماعی شیعه باشد .

برخی پژوهشگران سیاسی نیز به نوبه خود معتقدند احتمال دارد مذاکرات و تناقضات و همچنین غافلگیری هایی در راهروهای پارلمان عراق رخ دهد.

محمد فهمی

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها