گزارش مشروح العالم از نخستین جلسه پارلمان عراق| "محمد الحلبوسی" رئیس پارلمان عراق شد/ چارچوب هماهنگی: انتخاب الحلبوسی را به رسمیت نمی شناسیم

گزارش مشروح العالم از نخستین جلسه پارلمان عراق|
يکشنبه 19 دی 1400 - 16:17

محمد الحلبوسی به عنوان رئیس مجلس نمایندگان عراق در دوره جدید انتخاب شد.

العالمعراق

نخستین جلسه پارلمان عراق امروز در حالی آغاز به کار کرد برخی از گروه های سیاسی خواهان تعویق در برگزاری جلسه پارلمان عراق به ساعت سه بعد از ظهر امروز (یکشنبه) شده اند تا گروه های سیاسی بتوانند به توافق نهایی به منظور انتخاب رئیس جدید پارلمان و معاونان وی دست یابند.

خبرنگار العالم گزارش داد؛ تشکل چارچوب هماهنگی با 88 کرسی و جریان صدر با 76 کرسی هر کدام خود را به عنوان فراکسیون در پارلمان عراق اکثریت معرفی کردند.

خبرنگار شبکه خبری العالم به نقل از محمد زیادی نماینده مجلس گزارش داد که چارچوب هماهنگی با 88 نماینده خود را به عنوان فراکسیون بزرگتر نامید.

برخی از نمایندگان پارلمان عراق بر سر مسئله فراکسیون بزرگتر با یکدیگر به صورت لفظی درگیر شدند و پس از آن، یکی از نمایندگان به «محمود المشهدانی» رئیس سِنی پارلمان حمله کرد و پس از متشنج شدن فضا و وخیم‌شدن وضعیت جسمی المشهدانی، آمبولانس او را به بیمارستان منتقل کرد.
مشاجره در پارلمان عراق

همچنین خبرنگار العالم گزارش داد که نمایندگان پارلمان اعلام کردند که جلسه امروز عراق در زمینه انتخاب رئیس با شکست مواجه شد و جلسه انتخاب رئیس برای رایزنی های بیشتر به تعویق افتاده است.

طارق حرب کارشناس حقوقی عراقی گفت : در صورتیکه المشهدانی قادر به حضور در جلسه پارلمان نباشد عامر الفایز رئیس ذخیره، ریاست سنی مجلس را عهده دار خواهد شد.

پیشتر المشهدانی خواستار تسریع در انتخاب هیات رئیسه مجلس نمایندگان شده بود.

اما بخش اطلاع رسانی پارلمان عراق اعلام کرد که خالد الدراجی به جای المشهدانی ریاست سنی جلسه را عهده دار می شود.


18:30 | جلسه از سر گرفته شد!

بخش اطلاع رسانی پارلمان عراق اعلام کرد که تعداد نمایندگان حاضر 205 نفر است.

گفته می شود که عامر الفائز حاضر نشد ریاست جلسه پارلمان را عهده دار شود و همزمان جناح های سیاسی سرگرم رایزنی درباره ادامه جلسه یا تعویق آن به زمانی دیگر هستند.

خالد الدراجی رئیس سنی مجلس عراق گفت که نامزدهای ریاست مجلس، محمد الحلبوسی و محمود المشهدانی هستند.


18:40 |

خبرنگار شبکه خبری العالم گزارش داد که نوری المالکی، فالح الفیاض و شیخ قیس الخزعلی برای اطمینان یافتن از سلامتی المشهدانی وارد بیمارستان ابن سینای بغداد شدند که المشهدانی در آن بستری است.


18:48 |

المشهدانی در تماس تلفنی با الدراجی نامزدی اش برای پست ریاست مجلس عراق را اعلام کرد.

خالد الدراجی رئیس سنی مجلس اعلام کرد؛ نامزدهای ریاست مجلس، محمد الحلبوسی و محمود المشهدانی هستند.


19:10 |آغاز رای گیری انتخابات ریاست پارلمان عراق


19:58 | خبرنگار شبکه خبری العالم در عراق گزارش داد که خالد العبیدی، مثنی السامرائی و طلال الزوبعی همراه با نمایندگان چارچوب هماهنگی از صحن مجلس خارج شدند.


20:07| آغاز شمارش آراء برای انتخاب رئیس مجلس نمایندگان عراق


20:15 | خبرنگار العالم: 228 نماینده در رای گیری برای انتخاب رئیس پارلمان عراق شرکت کردند.


خبرنگار شبکه خبری العالم گزارش داد، محمد الحلبوسی با 200 رای موافق به عنوان رئیس مجلس نمایندگان عراق در دوره جدید انتخاب شد.


21:07 | حاکم الزاملی و حمید عباس الشبلاوی به عنوان نامزدهای پست نایب اول رئیس مجلس نمایندگان عراق اعلام شده اند.


22:17 | الزاملی با 182 رای به این مقام انتخاب شده است.


22:19 | چارچوب هماهنگی اعلام کرد که نتایج جلسه انتخاب رئیس مجلس نمایندگان عراق و دو معاونش را به دلیل نبود رئیس سنی مجلس، به رسمیت نمی شناسد.

آن ها تاکید کردند: طرف های سیاسی که عامل این نتیجه بودند را مسئول تبعات این رفتار یک جانبه گرایانه و هر نوع خشونت پس از آن می دانیم.


22:22 | شاخوان عبدالله و سروه عبدالواحد به عنوان نامزدهای نایب دوم رئیس مجلس عراق معرفی شدند.

خبر در حال تکمیل است ...

پربیننده ترین خبرها