العالم - زلال قرآن
برای پاسخ به این سوال، دلائل مختلفی ذکرشده ازجمله:
1– هدایت یافتگانی مانند پیامبر اکرم (ص) و امامان معصوم (ع) با تَمَسُّک به آیه شریفه « اِهدِنا اَلصِراطَ اَلمُستَقِم»، در حقیقت ازخداوند رحمان رحیم طلب هدایت بیشترمی نمایند، چرا که خداوند عزًوجل درآیه 76 سوره مبارکه مریم فرموده است:
«وَيَزِيدُاللَّـهُ الَّذِينَ اهْتَدَوْاهُدًى وَالْبَاقِيَاتُ الصَّالِحَاتُ خَيْرٌعِندَ رَبِّكَ ثَوَابًا وَخَيْرٌ مَّرَدًّا»
ترجمه: (و خدا هدایت یافتگان را برهدایتشان می افزاید و اعمال صالحی که (اجرش نعمت) ابدی است نزد پروردگار تو بهتر(ازمال و جاه فانی دنیا) است هم ازجهت ثواب الهی و هم ازجهت حسن عاقبت اخروی).
2– دلیل دیگرذکراین آیه شریفه درنمازدرحقیقت تقاضای ثابت قدم بودن درهدایت است تا به فضل الهی دراثرغفلت ازصراط مستقیم الهی خارج نشوند.
حضرت علی (ع) فرموده، یکی ازمعانی «اِهدِنا» ، «ثَبِّتنا» هست، یعنی اینکه خداوندا، ما را در راهی که هدایت کردی ثابت قدم بدار.
3– یکی دیگرازدلائل ذکراین آیه شریفه این است که، چون هدایت یکی ازفیوضات الهی است و شرط بهره مندی ازآن «اِهتِدا» وپذیرش آن است وهرلحظه ممکن است در اثرعلل مختلف (مثل: غفلت وسهو و...) انسان ازحالت اهتدا خارج شود، بطورمثال: گاهی ممکن است در اثر سهو وغفلت، انسان ازحالت اخلاص، قصد قربت، حضور قلب، و...، خارج شود که وصل مجدد آن نیازمند یاری خداوند است، لذا فرد هدایت یافته دراین جهت همیشه ازخدا یاری خواسته و طلب هدایت می نماید.