انحصار قدرت و تکروی؛ اولین گام بن سلمان برای تثبت حکومت خود

انحصار قدرت و تکروی؛ اولین گام بن سلمان برای تثبت حکومت خود
سه شنبه 21 دی 1400 - 15:44

می گویند از مهمترین اولویت های استراتژیک محمد بن سلمان، تثبیت حکومت و قبضه قدرت و حذف دیگر افراد خاندان سلطنتی از قدرت است.

العالم - در گوشی

بن سلمان در رفتار با عموم مخالفان سیاسی، آزادی ها را سرکوب کرده و در آزاد کردن زندانیان اندیشه با وجود پایان دوره محکومیتشان تعلل می کند.

این رفتار باعث تشدید خفقان در جامعه و خاندان سلطنتی شده است طوری که خاندان سلطنتی وی را برای آزادی شاهزاده «بسمه دختر سعود بن عبد العزیز» تحت فشار قرار داده است.

در چنین وضعیتی روزنامه آمریکایی (New York Times) اعلام کرده است که محمد بن سلمان به منظور انحصار قدرت، و تثبیت پایه های حکومت خود، به سرکوب خاندان سلطنتی روی آورده است.

با نگاهی به اوضاع عربستان به راحتی می توان دید که به دلیل سرکوب های پی در پی، - که پس از عموزاده ها گریبانگیر دیگر اعضای خاندان سلطنتی هم شده است – فشار در این کشور به حداکثر رسیده است.

شاهزاده های تحت تعقیب

بن سلمان در 4 نوامبر 2017 بلافاصله پس از صدور فرمان ملک سلمان به تشکیل کمیته عالی مبارزه با فساد به ریاست ولی عهد، تعدادی از بزرگان خاندان سلطنتی و مقامات و شخصیت های اقتصادی مشهور را به اتهام فساد تحت تعقیب قرار داد.

وی دارایی های آنها را توقیف کرده و برای جلوگیری از فرار آنها هواپیماهای شخصی شان را توقیف کرد و نظارت بر فرودگاه ها را هم بیشتر کرد.

سپس متهمان را در هتل "ریتز کارلتون"، در ریاض بازداشت کرده و سایر مهمانان این هتل را بیرون کرده و خدمات رزو هتل را متوقف کرده و همه خطوط تلفن را هم قطع کرد. و به این ترتیب همه مقدمات را برای رسیدن به قدرت فراهم کرد.

شاهزاده بسمه کیست؟

شاهزاده بسمه 58 ساله، کوچکترین دختر ملک سعود، دومین پادشاه عربستان است.

او اغلب زندگی خود را در لندن سپری کرده و گفته می شود هر از گاهی مقالاتی را درباره حکومت عربستان برای رسانه ها می نوشت؛ این حرکت به خصوص از سوی زنان سلطنتی بعید است.

این شاهزاده – که هفته پیش با دخترش آزاد شد - هیچ پست حکومتی نداشته است و از جمله فعالان و مخالفان برجسته سعودی و از افرادی است که با قدرت گرفتن محمد بن سلمان، زندانی شده یا تحت اقامت اجباری قرار گرفته است.

پلیس شاهزاده بسمه و دختر سی ساله اش را در خانه شان در شهر جده دستگیر کرد. یک منبع حقوقی گفته است که این دو زن به ارتکاب جرایم متهم شده و در زندان الحائر نزدیک ریاض زندانی شدند. اما هیچ اتهام رسمی به آنها وارد نشده است.

برخی روزنامه های عربی علت آزادی شاهزاده بسمه را این دانسته اند که بن‌سلمان، خود متوجه شدت خفقانی که در داخل خاندان سلطنتی ایجاد کرده و میزان خطر تشکیل ائتلاف سیاسی در میان مخالفان شده است. این در حالی است که روزنامه آمریکایی (New York Times) گفته است شاهزاده بسمه پنج شنبه گذشته همراه با دخترش به خانه برگشته اند اما هنوز معلوم نیست که آیا اجازه خروج از عربستان را دارند یا نه. گفتنی است این موضوع خیلی مهم است زیرا این شاهزاده به خاطر بیماری قلبی نیاز به مراقبت های پزشکی دارد.

گامی برای کاهش فشار

آزادی بسمه گواهی است بر اینکه بن سلمان برای کاهش خفقان سعی می کند دل پسر عموها را به دست آورد مخصوصا که بسمه از جمله اعضای روشنفکر خاندان سلطنتی است که برای بهبود اوضاع وخیم زنان در این کشور تلاش می کند.

البته برخی گزارش ها حکایت از آن دارد که بسمه روابط قوی با محمد بن نایف، پسر عمو و ولی عهد سابق عربستان دارد و گاهی در مواضع خود از دفاع از حقوق زنان فراتر رفته و مباحث سیاسی را پیگیری می کند، وی علنا محالفت خود را با سرکوب مخالفان و قبضه قدرت توسط بن سلمان اعلام کرده و خواستار توقف جنگ یمن شده است.

وی نیز مثل بسیاری از اقوام خود، فریب خورده است و بن سلمان او را هم برای دیدار فراخوانده بود اما به جای قصر خود از او در زندان حائر پذیرایی کرد. او بیش از یک ماه بدون اینکه از کسی از جایش خبر داشته باشد، ناپدید شده بود و تا قبل از آوریل همان سال نتوانسته بود با خانواده اش تماس بگیرد و بنا به گفته وکیلش حتی از خدمات درمانی هم محروم شده بود.

تعداد زیاد زندانیان اندیشه

زندان‌های عربستان همچنان پر است از زندانیان اندیشه و شماری از چهره های سرشناس این کشور از جمله فرزندان ملک عبد الله، پادشاه سابق این کشور در بازداشت به سر می برند و هر از گاهی اطلاعات فاش می شود با این مضمون که برخی زندانیان مورد بدرفتاری قرار گرفته اند. یکی از زندانیان محمد بن نایف، وزیر کشور پیشین است که بن سلمان در سال 2017 او را کنار زده و خود جانشین او شد. وی پس از کنار زدن بن نایف او را تا مارس 2020 تحت اقامت اجباری قرار داد.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها