رئیس‌جمهوری اوکراین از آمادگی کی‌یف برای خاتمه جنگ خبر داد

رئیس‌جمهوری اوکراین از آمادگی کی‌یف برای خاتمه جنگ خبر داد
سه شنبه 21 دی 1400 - 16:51

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین گفت که این کشور آماده اتخاذ تصمیم‌های لازم برای خاتمه جنگ در منطقه شرقی دونباس است.

العالم - اروپا

به گزارش رویترز، زلنسکی با صدور بیانیه‌ای اظهار داشت: زمان آن رسیده که به جنگ پایان دهیم، ما آماده اتخاذ هر تصمیم لازم در پی نشست سران چهار کشور هستیم.

آندری یرموک رئیس دفتر زلنسکی هم در اظهارات مشابهی گفت که اوکراین باید بر سر تدابیر لازم برای برقراری آتش بس و تبادل بیشتر زندانیان توافق کند.

بر اساس این خبر، واشنگتن و کی‌یف از استقرار نیروهای نظامی روسیه در نزدیکی اوکراین اظهار نارضایتی کرده‌اند اما روسیه بارها به صراحت اعلام کرده است که قصد حمله به اوکراین را ندارد و تنها خود را آماده واکنش به رفتارهای تحریک آمیز و تهاجمی احتمالی سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و اوکراین می کند. اوکراین با گرایش به غرب، امیدوار است به این پیمان نظامی ملحق شود.

وزارت امور خارجه روسیه ماه گذشته، فهرستی از خواسته‌های خود برای آمریکا و ناتو را پیش از مذاکرات جاری میان مقامات واشنگتن و مسکو ارائه کرد. روسیه از آمریکا و ناتو خواسته است که اوکراین را به عضویت ناتو درنیاورند و میزان نیروهای نظامی در شرق اروپا را کاهش دهند.

مسکو همچنین از آمریکا خواسته است که هیچ پایگاه نظامی در کشورهایی که اعضای سابق اتحاد جماهیر شوروی بوده و بخشی از ناتو نیستند، احداث نکند.

آمریکا با هیچ کدام از این درخواست‌ها موافقت نکرده است. با این وجود، مقامات آمریکایی می‌گویند که دولت جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا مایل است در مورد برخی از نگرانی‌های مطرح شده از سوی ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه گفت‌وگو کند.

مذاکرات مقامات روسیه و آمریکا دیروز (۲۰ دی) با محوریت مسئله تضمین‌های امنیتی پیشنهاد شده از سوی مسکو در ژنو آغاز شد.

گزارش رسانه های مخلتف حاکی است این مذاکرات تاکنون نتیجه قابل توجهی به دنبال نداشته و قرار است در روزهای آینده در بروکسل و وین نیز ادامه یابد.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها