علی‌اف: تمام اسطوره‌های ارمنستان در 44 روز بر باد رفتند

علی‌اف: تمام اسطوره‌های ارمنستان در 44 روز بر باد رفتند
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 10:08

«الهام علی‌اف» رئیس جمهوری جمهوری آذربایجان در یک مصاحبه‌ ضمن تاکید بر شکست سنگین روانی ارمنستان در نبرد با این کشور، تاکید کرد که کنترل کامل منطقه «لاچین« در اختیار باکو است.

العالم - آسیا

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان روز چهارشنبه (دیروز) در مصاحبه با رسانه‌های داخلی این کشور گفت، تمام اسطوره‌هایی ارمنستان در عرض ۴۴ روز بر باد رفت.

به نوشته خبرگزاری «آذرتاج» «الهام علی‌اف» رئیس جمهور جمهوری آذربایجان در بخشی از این مصاحبه در زمینه رویکردهای ارمنستان گفت: «گرایش‌های انتقام جویانه در ارمنستان نه تنها توسط مقامات دولت سابق، بلکه توسط مقامات کنونی این کشور نیز به نمایش گذاشته می‌شود. زیرا اولاً همانطور که گفتم در دوران پس از جنگ شاهد تحریکات نظامی بودیم و چندین بار از این دست تلاش‌ها صورت گرفت و ممکن است در آینده نیز چنین اقداماتی انجام شود.»

رئیس جمهور جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه رهبری و جامعه ارمنستان در مجموع هنوز از شکست در جنگ دوم قره باغ بهبود نیافته‌اند، گفت: «آنها به قدری از نظر روانی ضربه خورده اند که تمام پایه‌های ایدئولوژیک آنها در هم شکسته است. به عبارت دیگر، تمام اسطوره‌هایی که آنها ابداع کرده و به آنها اعتقاد داشته‌اند، به باد رفته است. ما آن‌را در عرض ۴۴ روز نشان دادیم. چنین تمایلاتی در جامعه ارمنستان وجود دارد و هر دولتی باید افکار عمومی را در نظر بگیرد. بنابراین، چنین تمایلاتی ادامه خواهد یافت.»

وی در بخش دیگر این مصاحبه گفت که هیچ سنگ قبر و کلیسایی در منطقه «هادروت» تخریب نشده است.

علی اف در زمینه لاچین نیز گفت که این منطقه تحت کنترل کامل جمهوری آذربایجان است و نیروهای این کشور قادرند هر خودرویی را در آنجا متوقف کنند.

علی اف در حالی این سخنان را بیان کرد که بعد از فعل و انفعال‌های تازه نظامی در خطوط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان، مقام‌های ارشد اتحادیه اروپا بر ضرورت دوری از درگیری و تشدید تنش بین باکو و ایروان تاکید کردند.

«پیتر استانو» سخنگوی ارشد روابط خارجی اتحادیه اروپا روز چهارشنبه در توییتی نوشت: «آخرین تیراندازی در مرز ارمنستان و جمهوری آذربایجان با کشته‌ها و مجروحان گزارش شده و ضرورت فاصله‌گیری نیروها از درگیری و اقدامات اعتمادسازی را تایید می‌کند.»

«تویوو کلار» نماینده ویژه اتحادیه اروپا در قفقاز جنوبی و در گرجستان، نیز نگرانی عمیق خود را در مورد گزارش‌های مربوط به حوادث و تلفات مجدد در مرز باکو و ایروان ابراز کرد و گفت، برای طرفین مهم است که تنش‌زدایی و از مکانیسم‌های موجود استفاده کامل کنند، به‌ویژه خط تلفن میان وزارت‌های دفاع که تحت نظارت اتحادیه اروپا در نوامبر ۲۰۲۱ ایجاد شد. اتحادیه اروپا آماده همکاری برای اجتناب از درگیری و تعیین مرزها است.

به دنبال اعلام کشته شدن یک سرباز جمهوری آذربایجان در منطقه مرزی «کلبجر»، وزارت دفاع ارمنستان از تلفات این کشور طی درگیری مرزی روز گذشته خبر داد. منابع رسانه‌ای در ارمنستان روز چهارشنبه از توضیحات وزارت دفاع این کشور درباره درگیری‌های روز گذشته مرزی با ارتش جمهوری آذربایجان خبر دادند. ارتش ارمنستان به دنبال درگیری‌های شدید یازدهم ژانویه (سه شنبه ۲۱ دی ماه) با ارتش جمهوری آذربایجان، جسد یکی دیگر از سربازان ارمنستانی را پیدا کرد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها