تعلیق حق رای سه کشور عربی در سازمان ملل

تعلیق حق رای سه کشور عربی در سازمان ملل
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 16:18

سازمان ملل متحد حق رای 11 کشور از جمله سه کشور عربی را به دلیل عدم پرداخت حق عضویت سالیانه تعلیق کرد.

العالم - آمریکا

سازمان ملل متحد روز پنجشنبه حق رای 11 کشور از جمله سه کشور عربی را در مجمع عمومی به دلیل بدهی و عدم پرداخت حق عضویت سالیانه تعلیق کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در این خصوص نامه‌ای خطاب به مجمع عمومی ارسال کرده که در آن آمده است 11 کشور حق عضویت سالیانه خود را پرداخت نکرده‌ و در این باره تاخیر داشته‌اند.

فهرست کشورهایی که به موجب ماده 19 منشور سازمان ملل از حق رای در مجمع عمومی محروم می‌شوند شامل “آنتیگوا و باربودا، کنگو، گینه، ایران، پاپوآ گینه نو، سائوتومه و پرنسیپ، وانواتو و ونزوئلا” و سه کشور عربی سودان، کومور و سومالی می‌شود.

دبیرکل سازمان ملل همچنین خاطرنشان کرده است که این کشورها برای به دست آوردن دوباره حق رای خود باید حق عضویت و بدهی‌های خود را پرداخت کنند.

وی افزود که سودان با پرداخت حدود 300 هزار دلار و دیگر کشورها با پرداخت حدود 75 هزار دلار حق رای خود را دوباره به دست خواهند آورد.

گوترش البته خاطرنشان کرد که بدهی‌های ایران و ونزوئلا بیش از سایر کشورها بوده و هر کدام از این کشورها به ترتیب باید حدود 18 و 40 میلیون دلار را به خاطر بدهی‌های گذشته خود پرداخت کنند.

در همین حال وزارت خارجه ایران اعلام کرده است که به دلیل تحریم‌های آمریکا پرداخت حق عضویت این کشور در سازمان ملل با مشکل مواجه شده است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به این خبر گفته است “برای دومین سال پیاپی و به دلیل تحریم های ظالمانه و غیرقانونی آمریکا پرداخت های کشورمان با مشکل مواجه شده است.”

به موجب منشور سازمان ملل حق رای هر کشوری در صورت رسیدن میزان بدهی آن به رقمی معادل دو سال حق عضویت کامل یا بیشتر، تعلیق می‌شود.

میدل ایست

پربیننده ترین خبرها