لاوروف: مذاکرات با ناتو و آمریکا نشانگر رویارویی جدی جهانی است

لاوروف: مذاکرات با ناتو و آمریکا نشانگر رویارویی جدی جهانی است
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 18:30

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات با آمریکا و سازمان پیمان آتلانیتکی شمالی (ناتو) نشانگر جدی بودن رویارویی کشورها در سطح جهانی است.

العالم - اروپا

لاوروف روز پنجشنبه در گفت و گو با شبکه اول تلویزیون سراسری روسیه خاطرنشان کرد که مذاکرات با آمریکا و پیمان ناتو در مورد ارائه ضمانت های امنیتی، جدی بودن رویارویی ها و تلاش غرب برای تثبیت برتری در سطح جهانی را نشان داد.

وی در همین حال گفت که مذاکرات دیروز به رغم سازش ناپذیر بودن طرف های غربی، در فضای کاری برگزار شد.

وزیر خارجه روسیه با بیان اینکه طرف غربی در مذاکرات بروکسل موضع سرسختانه اتخاذ کرده بود، اظهار کرد: در مواردی غیرقابل گذشت بود اما با این حال گفت وگوها در فضای آرام و شرایط کاری برگزار شد که امکان امیدواری در ارزیابی گفت و گوها با واشنگتن را می دهد.

مقامات روسیه و ناتو روز چهارشنبه در بروکسل برای گفت‌وگو در مورد پیشنهادهای امنیتی مطرح شده توسط وزارت خارجه روسیه در دسامبر با هدف کاهش تنش بین مسکو و بلوک غرب با یکدیگر دیدار کردند.

لاوروف همچنین گفت که طرف آمریکایی و دبیر کل ناتو وعده دادند که هفته آینده به صورت کتبی به پیشنهادهای مسکو برای ارائه ضمانت های امنیتی پاسخ دهند.

الکساندر گروشکو معاون وزیر امورخارجه روسیه که سرپرستی هیات روسی در مذاکرات دیروز در بروکسل را برعهده داشت پس از گفت و گوها اعلام کرد : ناتو نشان داد هیچ فضایی برای دستور کار مشترک بین روسیه و سازمان پیمان اتلانتیک شمالی (ناتو) وجود ندارد.

به گزارش ایرنا، معاون وزیر خارجه روسیه که برای مذاکره با مقامات ناتو در بروکسل به سر می‌برد، گفت: دیدار روز چهارشنبه شورای ناتو - روسیه مستقیم و صریح بود اما اختلافات زیادی وجود داشت و ائتلاف ناتو نشان داد که هیچ فضایی برای دستور کار مشترک مثبت وجود ندارد.

گروشکو گفت : نشست امروز دقیقاً به تجزیه و تحلیل عوامل مؤثر بر تضعیف امنیت اروپا که در سال‌های اخیر مشاهده کرده‌ایم اختصاص داشت.

این دیپلمات روسیه خاطرنشان کرد : یکی از این عوامل گسترش مداوم ناتو به سمت روسیه است و این به طور جدی وضعیت امنیتی ما را وخیم تر می کند و خطرات غیرقابل قبولی برای امنیت ما ایجاد می کند که ما با آن مقابله خواهیم کرد.

"ینس استولتنبرگ" دبیرکل ناتو نیز در واکنش به اظهارات این مقام روسی گفت : این ائتلاف نظامی سیاست درهای باز و متقابلا حق خود برای افزایش قوا در نزدیکی روسیه کنار را نخواهد گذاشت.

دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی افزود: ما بر سر حق حاکمیت و یکپارچگی سرزمینی هیچ یک از کشورهای اروپایی مصالحه نخواهیم کرد.

گفت و گوهای امنیتی راهبردی روسیه و آمریکا در ۱۰ ژانویه ۲۰۲۲ (۲۰ دی)، نشست شورای ناتو و روسیه در ۱۲ ژانویه (۲۲ دی) و نشست شورای دائمی سازمان امنیت و همکاری اروپا در ۱۳ ژانویه (۲۳ دی) از جمله اقدامات برای کاستن از تنش‌های ۲ جانبه برگزار می شود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها