افشای جزئیاتی از توطئه بوش پسر و تونی بلر برای حمله به عراق

افشای جزئیاتی از توطئه بوش پسر و تونی بلر برای حمله به عراق
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 18:58

پایگاه میدل‌ایست‌آی به سندی دست یافته که در بردارنده جزئیاتی درباره دیدار میان رهبران وقت انگلیس و آمریکا یک سال قبل از حمله به عراق در سال 2003 است.

العالم - آمریکا

یک رسانه مستقر در انگلیس امروز پنجشنبه (۲۳ آبان/ ۱۳ ژانویه) جزئیاتی از گفت‌وگوی میان «جورج دبلیو بوش»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا و «تونی بلر»، نخست‌وزیر اسبق انگلیس قبل از حمله به عراق ارائه داده است.

پایگاه خبری «میدل‌ایست‌آی» به سندی دست یافته که در بردارنده روایتی از دیداری است که تقریباً یک سال قبل از آغاز جنگ عراق میان رهبران وقت دو کشور انجام شده است.

مطابق این سند، جورج دبلیو بوش به نخست‌وزیر انگلیس گفته که نمی‌داند بعد از سرنگونی حکومت «صدام»، دیکتاتور وقت عراق چه کسی جایگزین او خواهد شد و اینکه این مسئله برای او «اهمیت چندانی ندارد.»

پایگاه میدل‌ایست‌آی نوشته بوش پسر در این دیدار حساس که در مزرعه‌اش در ایالت تگزاس انجام شده دیدگاهی سهل‌انگارانه درباره تبعات آغاز جنگ در عراق داشته است.

در یادداشتی که در آن زمان توسط مشاور وقت تونی بلر در سیاست خارجی نوشته شده آمده است: «او [جورج بوش] نمی‌دانست اگر صدام را سرنگون کنیم چه کسی جایگزین او خواهد شد. اما او اهمیت چندانی به این موضوع نمی‌داد. در حال بررسی این فرض بود که هر کسی بهتر از او خواهد بود.»

فارس

پربیننده ترین خبرها