هشدار مسکو به غرب درباره کارشکنی در مذاکرات امنیتی

هشدار مسکو به غرب درباره کارشکنی در مذاکرات امنیتی
پنج‌شنبه 23 دی 1400 - 23:48

نماینده روسیه در سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا گفت تلاش برای منحرف کردن مذاکرات درباره پیشنهادات امنیتی مسکو، موجب وخامت اوضاع شده و تمام اقدامات متقابل لازم انجام خواهند شد.

العالم - اروپا

«الکساندر لوکاشویچ» نماینده روسیه در سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا روز پنجشنبه هشدار داد مسکو به رد پیشنهاداتش از سوی غربی‌ها پاسخ خواهد داد.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، لوکاشویچ گفت:‌ «اگر در یک بازه زمانی معقول، پاسخ سازنده‌ای به پیشنهاداتی که ارائه کرده‌ایم دریافت نکنیم و سیاست‌های تهاجمی علیه روسیه ادامه یابد، چاره نداریم جز اینکه جمع‌بندی خود را داشته و برای حفظ تعادل راهبردی قدرت و جلوگیری از تهدیدات غیرقابل قبول علیه امنیت ملی ما، تمام اقدامات لازم را انجام دهیم».

این دیپلمات روس در مورد تلاش برای به انحراف کشاندن روند مذاکرات روسیه با ایالات متحده و ناتو هشدار داد و گفت چنین اقداماتی «موجب وخامت اوضاع امنیتی برای تمام کشورهای ذی ربط، بدون هیچ استثنایی، خواهد شد».

در تاریخ ۱۷ دسامبر بود که وزارت خارجه روسیه پیش‌نویس معاهدات امنیتی با آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) را منتشر کرد. این تضمین‌ها به‌صورت خاص گسترش بیشتر ائتلاف ناتو به شرق و ورود کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق به آن را مردود می‌داند. این پیش‌نویس همچنین امکان ترک هرگونه فعالیت نظامی در اوکراین، سایر کشورهای اروپای شرقی و همچنین در قفقاز و آسیای مرکزی توسط بلوک را فراهم می‌کنند.

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه و وندی شرمن همتای آمریکایی او عصر روز دوشنبه مذاکرات امنیتی در ژنو را برگزار کردند. همچنین نمایندگان روسیه ۱۲ ژانویه (دیروز) با نمایندگان ناتو در بروکسل گفت‌وگو کردند. امروز پنجشنبه نیز نمایندگان روسیه و سازمان امنیت و همکاری‌های اروپا جلسه‌ای برگزار کردند.

ریابکوف پنجشنبه گفت که ایالات متحده و ناتو درخواست کلیدی مسکو برای تضمین جلوگیری از گسترش این ائتلاف نظامی به اوکراین و دیگر کشورهای شوروی سابق را رد کرده‌اند و افزود که تفاوت فاحش در رویکردها باعث ایجاد تردید در مورد امکان ادامه گفت‌وگوها می‌شود.

از سوی دیگر «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه گفت: «همچنان انتظار داریم به وعده‌های که در ژنو و بروکسل داده شده‌اند عمل شود. گفته شده که ایالات متحده و ناتو پیشنهادات خود را به‌صورت مکتوب ارائه خواهند کرد».

این دیپلمات ارشد روس افزود: «آمریکایی‌ها وعده داده‌اند که به سختی تلاش خواهند کرد و ما هم گفته‌ایم که آن‌ها باید نهایت تلاش خود را به کار بگیرند تا پیشنهادات متقابل خود را تا هفته آینده آماده کنند. [ینس] استولتنبرگ [دبیرکل ناتو] نیز قول داده که پاسخ خود را به صورت مکتوب ارائه کند که فکر می‌کنم ظرف یک هفته آماده شود».

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها