آغاز مرحله جدیدی از قیام النقب

آغاز مرحله جدیدی از قیام النقب
شنبه 25 دی 1400 - 15:03

قیام مردمی در نقب این بار به گونه ای متفاوت با دفعه های قبل است؛ گونه ای که به ظاهر از سوی برخی به فراموشی سپرده شده است. این بار تظاهرات بی وقفه در اراضی 1948 بعد کاملا متفاوتی به قیام نقب داده است به طوری که تقریبا چیزی به یک جنگ واقعی و تمام عیار نمانده است.

العالم - نظرکده

رهبران جنبش جهاد اسلامی معتقدند که قیام اهالی نقب، اولین قیام علیه تجاوزات رژیم صهیونیستی برای اعمال فشار بر مردم و کوچ اجباری آنها و تصاحب اراضی فلسطینی نیست و آخرین هم نخواهد بود.

آنها این قیام را انتفاضه دیگری برای آزادسازی کل فلسطین می دانند و معتقدند که عملیات شمشیر قدس نه فقط در دفاع از غزه بلکه به هدف یاری اهالی شیخ جراح در مقابل نظامیان رژیم صهیونیستی اجرا شد.

این گروه از رهبران فلسطینی خاطرنشان می کنند که جنایات رژیم صهیونیستی فقط منحصر به نقب و شیخ جراح و محوطه مسجد الاقصی یا شهرک سازی در کرانه باختری نمی شود؛ این رژیم از صد سال پیش در قالب نقشه ای درازمدت هویت فلسطین را هدف قرار داده و با ارتکاب انواع جنایات در حق ملت فلسطین با اخراج و کوچ اجباری آنها، می کوشد این نقشه را عملی کند.

پژوهشگران سیاسی هم معتقدند که قیام اهالی صحرای نقب در جنوب فلسطین اشغالی به عنوان یک قیام بسیار مهم و نه معمولی، مفاهیم بسیار مهمی در بطن خود دارد از جمله اینکه پس از عملیات شمشیر قدس رخ می دهد. دیگر اینکه پس از حوادث اراضی 1948 اتفاق می افتد و سوم اینکه نشان می دهد مسأله فلسطین و اراضی 1948 در سراسر خاک فلسطین، واحد و یکپارچه است. مسأله غزه و کرانه باختری و آوارگان همه یکی است و به این ترتیب تلاش های 74 ساله رژیم صهیونیستی برای به حاشیه راندن مسأله فلسطین را خنثی کرده است.

کارشناسان می گویند صحرای نقب اهمیت فوق العاده ای دارد زیرا قبل از هر چیز 60 درصد از مساحت تاریخی فلسطین را به خود اختصاص داده است. آنها خاطرنشان کرده اند که اهالی نقب که قبلا متهم بودند به اینکه رژیم اشغالگر را کمک می کنند و حتی برخی از آنها در ارتش این رژیم خدمت می کنند اکنون با این قیام ثابت کردند که فلسطینی هستند و با انتفاضه همراه و همگام هستند.

کارشناسان تأکید کرده اند که همبستگی اراضی 48 با اهالی نقب، عامل قوت بخش قیام رمضان در محله شیخ جراح در سال گذشته و عملیات شمشیر قدس بود؛ عملیاتی که نشان داد که فلسطینی هر جا که باشد خود را بخشی از مقاومت می داند و به این ترتیب از روحیه بسیار بالایی برخوردار برای آزادسازی فلسطین است.

کارشناسان مسائل رژیم صهیونیستی هم معتقدند که حوادث منطقه تقب به وضوح نشان داد که رژیم اشغالگر به رغم 40 سال برنامه ریزی و نقشه کشیدن در تصاحب نقب شکست خورده است.

این کارشناسان می گویند: اهالی نقب پس از 74 سال ثابت کردند که این منطقه، به رغم همه تلاش ها برای تغییر بافت جمعیتی و هویت آن، عرب دارد و عربی باقی می ماند. آنها خاطرنشان می کنند که پس از شکست 48 تعداد فلسطینی های ساکن در نقب از 12 هزار نفر فراتر نمی رفت. ضمن اینکه اعداد زیادی از آنها به غزه و مصر و اردن کوچانده شده اند با این حال به رغم گذشت 74 سال تعداد فلسطینی ها در این منطقه چندین برابر شده و به بیش از 300 هزار نفر رسیده است و اکنون 40 درصد جمعیت در این منطقه را تشکیل داده اند.

در اینجا به نکته مهمی باید توجه کرد و آن اینکه ساختار اجتماعی فلسطینیها تغییر کرده است و دیگر به مفهوم قدیمی، بدوی نیست. در حالی که رژیم صهیونیستی سعی داشت با معرفی آنها به عنوان بدوی، چنین وانمود کند که آنها با عرب های فلسطینی داخل فرق دارند و جزء عرب ها نیستند.

محمد فهمی

پربیننده ترین خبرها