اقدام غیرانسانی رژیم عربستان در تخریب مناطق فقیرنشین جده

اقدام غیرانسانی رژیم عربستان در تخریب مناطق فقیرنشین جده
يکشنبه 26 دی 1400 - 13:56

روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم گزارشی در خصوص اقدامات غیرانسانی رژیم آل سعود علیه مناظق فقیر نشین جده نوشت.

العالم - عربستان سعودی

مقامات سعودی خواهان تخریب محله‌های فقیر نشین در جده هستند، خواسته‌ای که در خدمت چشم انداز 2030 «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی اعلام شده است.

روزنامه فرامنطقه ای رای الیوم در گزارشی نوشت که بحث‌هایی پیرامون اهداف مقامات سعودی در خصوص ساکنان محله‌های فقیر نشین مطرح شده است که این مقامات ادعا می‌کنند این ساکنان از انواع بیماری‌ها رنج می‌برند و در معرض خطرات و تهدیدات اجتماعی قرار دارند. بسیاری کارشناسان نیز معتقدند که دولت سعودی به این ساکنان غرامت پرداخت نخواهد کرد.

مقامات سعودی به بهانه توسعه شهر، خانه‌ها را تخریب و ساکنان آن را آواره می‌کند و این درحالی است که ده‌ها پروژه در جده سال‌هاست متوقف شده و هنوز تکمیل نشده‌اند.

اما سوالی در اینجا مطرح می‌شود که چگونه یک شهروند سعودی می‌تواند به دولتی که عامل اصلی فساد و جنایت در عربستان و منطقه است، اعتماد کند؟

مقامات سعودی از قبل به شهروندان ساکن در این محله‌های فقیر نشین هشدارهایی داده‌اند و به آنها اعلام کردند که باید این محله‌ها را ترک کنند؛ اما به نظر می‌رسد که این ساکنان در صورت اخراج از خانه‌های خود ممکن است مسکن دیگری پیدا نکنند و بسیاری از شهروندان تصمیم دارند حتی اگر خانه‌هایشان بر سرشان خراب شوند، آن‌ها را ترک نکنند.

به گزارش رسانه‌های داخلی عربستان سعودی تصمیم برای تخریب منازل شهروندان سعودی، به قول مخالفان، مناطق « الفاو والمحامید»، «ذهبان»، «بنی مالک»، «الأجواد»، «مشرفة»، «القریات»، «الثعالبة»، «الثغر» و «بترومین» را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بسیاری از ناظران و کارشناسان معتقدند که هدف واقعی پشت تخریب منازل محله‌های فقیر نشین نهفته است و آن این است که بعد از تخریب این منازل این زمین‌ها به توسعه‌دهندگان املاک و مستغلات و پروژه‌های مربوط به صهیونیست‌ها به ارزش میلیارد دلار فروخته شود.این روند سیاسی و اقتصادی بسیار خطرناک است و باید راه‌حلی برای آن یافت شود؛چراکه بسیاری از محله‌نشین‌های بیچاره و بی‌گناه در جده قربانی این روند آل سعود خواهند شد.

اما مقامات سعودی این تصمیم ناعادلانه خود را با چند دلیل توجیه می‌کنند: اینکه اکثر مناطق به صورت سازماندهی شده مشمول برنامه ریزی شهری نیستند، این مناطق بر اساس زیرساخت اصولی نیستند و یا اکثر خانه‌های ساخته شده مشمول برنامه ریزی شهری نبوده اند یا اینکه آنها بدون مجوز هستند. همچنین آن‌ها اعلام می‌کنند که شبکه جاد‌ه‌ای این مناطق غیر سازماندهی شده که غیر اصولی و بدون آسفالت ساخته شده و علاوه بر این دلایل، فقر ، بیماری و سطح تحصیلات پایین در این مناطق حاکم است.

حرص و طمع بن سلمان برای نابودی قبیله « الحویطات» برای ساخت پروژه نئوم آشکار شد، سپس «عبدالرحیم الحویطی» در مقابل چشمان خانواده‌اش کشته شد . اما این جنایت آل سعود در جده و دیگر مناطق تمامی ندارد.

مقامات سعودی پیش از این خانه‌هایی را در یکی از محله‌های جده تخریب کرده بودند و تصاویر و فیلم‌هایی از تعدادی از آن خانه‌ها پخش شده بود و منازل آن‌ها با خاک یکسان شدند، صحنه‌هایی که برخی آن را دردناک توصیف کردند.

بسیاری از فعالان و شهروندان هشتگ « تخریب جده» را ترند کردند. وفاداران دولت آن را کمپینی مناسب برای پایان دادن به زاغه‌ها می‌دانند، اما از سوی دیگر، فعالان سعودی آن را یک کمپین ناعادلانه می‌دانند . آن‌ها معتقدند که باید به ساکنان این محله زمان کافی برای جستجوی مسکن بدهند، همچنین غرامت به آن‌ها بپردازند؛چراکه ساکنان این مناطق فقیر هستند و نمی‌توانند اجاره بها بپردازند.

بسیاری از کارشناس باستان شناس نیز معتقدند که برخی از این محله‌ها و خانه‌ها میراثی هستند و قدمت تاریخی دارند که باید حفظ شوند و به نفع سرمایه‌گذاری و پروژه‌های ساختمانی تخریب نشوند.

برخی از گزارش‌های سعودی تاکید کردند که ساکنان این مناطق شهروند سعودی نیستند و آنها مهاجر هستند، اما صاحبان این خانه‌ها می گویند اصالت آن‌ها سعودی است. تصاویر صاحبان خانه در کنار خانه‌های تخریب شده آنها دست به دست می‌شود و این درحالی است که آن‌ها جایی برای مراجعه و شکایت ندارند.

به نظر می‌رسد دولت سعودی مصمم به ادامه کمپین تخریب محله‌های اعلام شده بدون توجه به وضعیت نارضایتی‌ها است. پروژه ای در مرکز جده با حمایت شاهزاده محمد بن سلمان جایگزین این محله‌ها می‌شود و وی با بودجه تقریبی 500 میلیاردی این پروژه را پیروزی بر زاغه‌ها می‌داند.

به نوبه خود، « لینا الهذلول» خواهر فعال سعودی «لجین الهذلول» در خصوص تخریب منازل ساکنان فقیر نشین اعلام کرد که تخریب محله‌های مسکونی به نفع سرمایه گذاری‌های محمد بن سلمان و به هزینه مردم انجام می‌شود.

«ابو تایه الحویطی» فعال سعودی دیگر نیز به نوبه خود اعلام کرد که حادثه تخریب خانه‌های قبیله معروف الحویطات و جابجایی اجباری این قبیله به نفع پروژه نئوم و جنایتی علیه ساکنان آن است.

وی در ادامه کشته شدن عبدالرحیم الحویطی را یادآوری و اقدامات کشورش در این زمینه را محکوم کرد و خواستار اعتراضات مردمی در خیابان‌ها شد.

مقامات سعودی بیمارستان و مدارس و مساجد را تخریب کرده‌اند و این تصمیم را در یک ماه به صورت ناگهانی گرفتند.

مقامات سعودی حتی بسیاری از قبرها را تخریب کرده‌اند.فعالان عکس‌هایی از قبور را نشان دادند که توسط مقامات با رنگ قرمز « تخلیه» نوشته شده بود و یکی از کاربران سعودی نوشت: «حتی مردگان از جنایت آل سعود در امان نبودند.»

در حالی که تخریب محله‌ها در جده شتاب می‌گیرد، قابل توجه است که پروژه‌ها همچنان در همان استان و سایر استان‌های عربستان سعودی متوقف می‌شوند.

حساب کاربری «مجتهد» افشاگر خاندان آل سعود در توئیتر، تصاویری هوایی از تخریب محله‌های جده به دستور محمد بن سلمان که به آوارگی هزاران شهروند سعودی منجر شده منتشر کرد.

ولیعهد عربستان در نیمه دسامبر 2021 پروژه عظیم 20 میلیارد دلاری «مرکز جده» را به وسعت توسعه 5.7 میلیون مترمربع با سرمایه صندوق سرمایه‌گذاری عمومی و حمایت سرمایه گذاران داخلی و خارجی راه‌اندازی کرد.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها