حمله نماینده النهضه پارلمان تونس به رئیس‌جمهور این کشور

حمله نماینده النهضه پارلمان تونس به رئیس‌جمهور این کشور
دوشنبه 27 دی 1400 - 12:54

عضو جنبش اسلامی النهضه در پارلمان تونس با انتقاد از وضعیت موجود تاکیدکرد که رئیس‌جمهور اوضاع سیاسی کشور را بحران‌زده کرده است.

العالم- تونس

"بلقاسم حسن" در گفت‌وگوی اختصاصی با شبکه تلویزیونی العالم از عملکرد "قیس سعید" رئیس‌جمهور تونس به شدت انتقاد کرد و اظهار داشت به جای درخواست برای اصلاح سیستم قضایی یا پارلمان در کشور، بایستی نظام جمهوری را اصلاح کرد.

این نماینده النهضه در پارلمان تأکید کرد که رئیس‌جمهور با تصاحب قدرت اجرایی و قانونگذاری، می‌خواهد دستگاه قضایی را نیز تحت کنترل خود درآورد.

او افزود، رئیس‌جمهور تحت لوای مشروعیت و دموکراسی می‌خواهد از قانون اساسی به عنوان ابزار استفاده کند. در واقع وی با برخورداری از اختیارات تصمیم‌گیری، خود را به عنوان مخالف نیروهای سیاسی و حزبی و دولت معرفی کرده است.

در این گفت وگو، "محمد شبشوب" از رهبران "الشعب التونسیه" به عنوان طرفدار رییس جمهور تونس اظهار داشت که قیس سعید از محبوبیت بیشتری در نزد ملت تونس برخوردار است.

شبشوب گفت، "قیس سعید ملت تونس را از "انقلاب اخوانی‌ها" که به مدت 10 سال بر کشور حکومت می‌کردند، نجات داد و او با این گام به تمام خواسته‌های ملت تونس در زمینه اصلاحات پاسخ داد."

جمعه گذشته (24 دی ماه 1400) ، ۲۱ سازمان غیر دولتی تونس، احزاب و رسانه‌های مختلف، سرکوب تظاهرات مردمی

در سالروز انقلاب این کشور را محکوم کردند.

این سازمان ها در بیانیه‌ای مشترک سرکوب تظاهرات مردمی جمعه در این کشور را محکوم کرده و قیس سعید، رئیس جمهوری و توفیق شرف الدین، وزیر کشور تونس را مسئول این اتفاقات و سرکوب تظاهرات دانستند. آنها رویکرد سرکوب پلیسی تظاهرات در سالروز انقلاب را مایه ننگ عنوان کردند.

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس شب 25 ژوئيه 2021 طی تصمیم ناگهانی که از تلویزیون این کشور اعلام کرد هشام المشیشی، نخست‌وزیر این کشور را برکنار و فعالیت پارلمان را تعلیق کرد.

در پی این اقدام سعید، راشد الغنوشی رئیس مجلس و رئيس حزب حركت النهضه و جمعی از نمایندگان به پارلمان رفتند اما ارتش مانع ورود آنان به ساختمان مجلس شد.

بعد از آن تظاهرات اعتراضی در پایتخت و برخی از شهرهای تونس توسط طرفداران الغنوشی برگزار شد.

پربیننده ترین خبرها