فریبکاری بایدن؛ تکاوران آمریکایی برای نجات سعودی ها از باتلاق یمن می جنگند

فریبکاری بایدن؛ تکاوران آمریکایی برای نجات سعودی ها از باتلاق یمن می جنگند
دوشنبه 27 دی 1400 - 19:32

درحالی که «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا پایان دادن به جنگ علیه یمن را از اولویت های دولت خود اعلام کرده بود، اینک منابع آمریکایی فاش کرده اند که تکاوران آمریکایی اخیرا برای نجات سعودیها از باتلاق یمن بویژه در استان مارب وارد عمل شده اند.

العالم - آمریکا

روزنامه لبنانی الاخبار امروز در گزارشی نوشت: مشارکت نظامی آمریکا در جنگ علیه یمن جای بحث و جدل ندارد؛ بویژه در بین مسئولان دولت نجات ملی یمن در شهر صنعا که معتقدند که این جنگ از زمان اعلام آن در بهار سال ۲۰۱۵ میلادی اساسا یک جنگ آمریکایی و با اهداف آمریکایی است و سعودیها صرفا مجری آن هستند و در سایه شکست این جنگ در رسیدن به اهداف ترسیم شده آن نیز، کسی هم که تا کنون مانع از پایان آن شده است، خود آمریکایی ها هستند.

این روزنامه افزود: واشنگتن قبل از آمدن جو بایدن به کاخ سفید به مشارکت غیرمستقیم در جنگ علیه یمن - از طریق خدمات رسانی لجستیکی، فنی و اطلاعاتی و به روز کردن دائم بانک اهداف و سوخت رسانی به هواپیماهای جنگی و حضور کارشناسان آمریکایی و انگلیسی در مرز عربستان و یمن و در اتاق های عملیات مختلف اذعان کرده بود اما اتفاق جدیدی افتاده است که اخیرا شبکه تلویزیونی آمریکایی الحره به نقل از یک مسئول بلندپایه در وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) آن را اعلام کرد. این شبکه به نقل از این مسئول آمریکایی فاش کرد که نیروهای ویژه آمریکایی در نبرد جاری در یمن برای حمایت از ائتلاف به سرکردگی سعودیها مشارکت دارند. این اذعان علنی حاوی چند نشانه و پیام است که شاید مهمترین آن این باشد که روند تحولات میدان نبرد به گونه ای شده است که مشارکت مستقیم آمریکا در کنار همپیمانانش (سعودیها و همدستانشان) در جنگ را به واشنگتن تحمیل کرده است. دولت بایدن که قبلا ادعا می کرد که متوقف کردن جنگ در یمن از اولویت های سیاست خارجی آن می باشد، با توجه به رسیدن جنگ به مرحله ای حساس مجبور است که نقاب از چهره بردارد زیرا واشنگتن به این برداشت رسیده که هم پیمانانش و در صدر آنها سعودیها وارد مرحله فروپاشی سریع شده اند و در نهایت ناتوانی قرار گرفته اند.

این روزنامه افزود: اگرچه پیش از این، برخی اطلاعات از استقرار آمریکا در بیش از یک جبهه و منطقه یمن بویژه در پایگاه هوایی الریان و شهر باوزیر در استان حضرموت و فرودگاه الغیضه و بندر نشطون در استان المهره و نیز رفت و آمدهای تیم های اطلاعاتی آمریکا و "اسرائیلی" به جزیره میون در مرکز باب المندب و شهر المخا در دریای سرخ حکایت داشت، اما اطلاعات اخیر (حضور نیروهای ویژه آمریکایی) بر اهمیت و سرنوشت ساز بودن نبرد بویژه در استان مارب یمن تاکید دارد. در همین راستا، مدیریت نبرد و هماهنگی بین جبهه ها و همچنین توان فنی و اطلاعاتی و آمادگی نیروی هوایی ائتلاف به سرکردگی سعودیها در روزهای اخیر نسبت به گذشته تفاوت کرده است..درحالی که وظیفه مدیریت عملیات در جبهه استان شبوه به نیروهای اماراتی سپرده شده است، مدیریت جبهه مارب در اختیار نیروهای سعودی قرار گرفته است زیرا براساس ارزیابی آمریکایی‌ها، اماراتی‌ها کارایی بالاتری نسبت به سعودی‌ها نشان می‌دهند. در مورد افسران آمریکایی نیز آنها علاوه بر مدیریت تیم های ویژه آمریکایی در میدان نبرد، وظیفه هماهنگی بین دو جبهه (شبوه و مارب) را بر عهده دارند.

روزنامه الاخبار تصریح کرد: از نظر سیاسی، اعلام حضور نیروهای ویژه آمریکایی در یمن از جانب پنتاگون نشان می دهد که دولت فعلی آمریکا نظیر دولت های قبلی این کشور در تسلیم کردن اراده تیم مذاکره کننده دولت نجات ملی یمنی -با وجود همه تلاش ها برای ارعاب و اعمار فشار بر آنها در ماه های گذشته - ناکام مانده است. این امر همچنین نشان می دهد که آمریکا دیگر نمی تواند موضع و عملکرد خود را در پس پرده ادعای میانجیگری یا صلح طلبی پنهان کند. مداخله مستقیم آمریکا تایید می کند که مشارکت در جنگ یک تصمیم آمریکایی است که توسط دولت در سایه در این کشور گرفته شده است و مختص این حزب یا آن حزب (حزب دموکرات یا جمهوری خواه) نیست و تصادفی نیست که تصمیم به جنگ از واشنگتن در دوره ریاست جمهوری «باراک اوباما» اعلام و در طول دوره ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق و دوره جو بایدن ادامه یافت و زمانی که وکیل آمریکایی ها یعنی عربستان شکست خورد، خود آمریکایی ها مجبور شدند تا وارد عمل شوند.

این روزنامه افزود: تعمیق دخالت آمریکا در یمن پس از این ارزیابی صورت گرفته است که پیشرفت ارتش و کمیته های مردمی یمن در جبهه مارب گذر از همه خطوط قرمز آمریکایی ها و غرب تلقی می شود و ارزیابی "اسرائیل" نیز از این ارزیابی دور نیست زیرا مرکز امنیت این رژیم در جدیدترین گزارش های خود توصیه کرد که ضروری است تا کمک های "اسرائیل" به عربستان مخفی باشد اما در روزهای آینده حجم و نوع آن برملا خواهد شد. در این میان، آنچه مسلم است این که وخامت اوضاع میدانی نیروهای متجاوز در جبهه های نبرد، واشنگتن و تل آویو را بر آن داشته است تا برای متوقف کردن این وخامت به سرعت وارد عمل شوند و برای تاخیر در یکسره شدن نبرد جاری در مارب (توسط ارتش و کمیته های مردمی یمن) تلاش کنند.

این روزنامه خاطرنشان کرد: در مقابل، موضع هیئت مذاکره کننده یمنی در مسقط قرار دارد که چیزی جز استقامت و قاطعیت بیشتر از خود نشان نخواهد داد و آنگاه واشنگتن متوجه خواهد شد که (با حضور نظامی در یمن) تنها کاری که کرده است این که خود را در باتلاقی فرو برده است که همپیمانش در آن فرو رفته اند؛ خصوصا اگر مسئولان ارشد دولت نجات ملی در صنعا تصمیم به گسترش دامنه پاسخ نظامی خود بگیرند و این تصمیم شامل منافع آمریکا در منطقه نیز بشود؛ اگرچه ناظران بر این باورند که هدف آمریکا از درگیر کردن نیروهای ویژه خود در مارب محدود به تغییر موازنه قوا به نفع نیروهای متجاوز در راستای تامین مقاصد آمریکا در میز مذاکره است.

در میان تحلیل های موجود در ارتباط با وضعیت جاری در یمن، هنوز مطلب دندانگیری از سوی رسانه ها و اندیشکده های آمریکایی منتشر نشده است و این می تواند بیانگر نوعی نگرانی از شکل ورود علنی به جنگ در یمن باشد، بخصوص اینکه هنوز از افتضاحات فرار از افغانستان و دسته گلی که بایدن در آنجا به آب داد، چند ماهی نگذشته است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها