امارات به دنبال پاسخ نظامی یمنی ها، خواستار نشست شورای امنیت شد

امارات به دنبال پاسخ نظامی یمنی ها، خواستار نشست شورای امنیت شد
چهارشنبه 29 دی 1400 - 08:04

امارات متحده عربی در پی پاسخ نظامی یمن به تجاوزگری و تشدید حملات این کشور، خواستار برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل شد.

العالم ـ امارات

امارات متحده عربی روز سه‌شنبه به وقت محلی در نامه ای به رئیس دوره ای شورای امنیت سازمان ملل خواستار برگزاری نشست شورای امنیت و محکوم کردن پاسخ قاطعانه یمن شد.

امارات در نامه خود به کشور نروژ که اکنون ریاست دوره ای شورای امنیت را برعهده دارد، پاسخ یمن به مداخله و تجاوزگری خود را نقض آشکار قوانین بین المللی خواند و از این شورا خواست که قاطعانه و صریح، این حمله انصار الله یمن را محکوم کند.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا نیز در بیانیه ای پاسخ یمن به مداخله ها و تجاوزگری امارات را حمله تروریستی خواند و محکوم کرد.

نفتالی بنت نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، نیز در نامه‌ای به «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی، ضمن محکوم کردن عملیات نیروهای یمنی، به این کشور پیشنهاد حمایت امنیتی و اطلاعاتی داد.

چندی پیش «محمد البخیتی» عضو دفتر سیاسی جنبش انصارالله گفته بود که «معامله‌ای میان عربستان سعودی و امارات وجود دارد که به موجب آن، عربستان سعودی تمام استان‌های جنوبی یمن از جمله شبوه را به امارات تحویل می‌دهد و به ازای آن، امارات تمام ظرفیت‌های نظامی خود را همچون گذشته [در یمن] به کار خواهد گرفت».

وی با بیان این که چند سال پیش امارات به دنبال آن بود تا از تجاوز به یمن دست بکشد، خاطرنشان کرد، ما فرصتی به امارات دادیم و حمله به عمق خاک این کشور را متوقف کردیم؛ اما متأسفانه الان امارات مجددا در حال تنش‌زایی است.

به دنبال تشدید حملات امارات به یمن و هشدارهای صورت گرفته به ابوظبی، نیروهای یمنی پیش از ظهر دوشنبه (27 دی ماه 1400) طی "عملیات طوفان یمن" دست به اقدام نظامی تلافی جویانه زدند و با چندین فروند موشک و پهپاد اهدافی را در خاک امارات متحده عربی هدف قرار دادند. به دنبال این حملات، انفجاری در نزدیک مخازن شرکت نفت «ادنوک» و یک انفجار دیگر در فرودگاه بین المللی ابوظبی رخ داد که بر اثر آن، سه نفر کشته و ۶ نفر دیگر زخمی شدند.

عربستان سعودی از ششم فروردین ۹۴ در قالب ائتلافی از چند کشور عربی به ویژه امارات و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن -فقیرترین کشور عربی- آغاز کرد تا «عبدربه منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی و فراری این کشور را به قدرت بازگرداند و این حملات، تخریب زیرساخت ها و کشتار غیرنظامیان یمنی در طول هفت سال ادامه یافته است.

پربیننده ترین خبرها