آشفته‌بازار اختلافات کشورهای عربی، اجلاس اتحادیه عرب را به تعویق انداخت

آشفته‌بازار اختلافات کشورهای عربی، اجلاس اتحادیه عرب را به تعویق انداخت
جمعه 1 بهمن 1400 - 13:53

دیپلمات‌های عربی خبر دادند که در پی اختلافات شدید کشورهای عربی بر سر مسائل مختلفی از جمله حضور سوریه، اجلاس این اتحادیه به تعویق افتاده است.

العالم - جهان اسلام

منابع دیپلماتیک، امروز (جمعه) خبر دادند که الجزایر به عنوان میزبان نشست آتی اتحادیه عرب با مشکلاتی جدی مواجه شده است.

«حسام زکی» دستیار دبیرکل اتحادیه عرب پس از پایان سفرش به کشور الجزایر اخیرا به خبرنگاران گفته بود که نشست اتحادیه عرب پیش از ماه رمضان برگزار نخواهد شد یا به عبارتی این نشست اواخر ماه می یا ابتدای ماه ژوئن تشکیل خواهد شد.

وی اضافه کرده بود: «زمان برگزاری اجلاس طی نشست وزرای خارجه کشورهای عربی اعلام خواهد شد؛ نشستی که قرار است در ساختمان دبیرخانه [اتحادیه] در تاریخ نهم ماه مارس در قاهره برگزار شود».

یکی دیپلمات اتحادیه عرب در گفت‌و‌گو با روزنامه «العربی الجدید» درباره علت تعویق اجلاس خبر داد: «پس از شکست تمام تلاش‌ها برای برگزاری نشستی که بتواند توان دیپلماتیک [الجزایر] را به نمایش بگذارد، دیگر این کشور انگیزه‌ای برای میزبانی اجلاس ندارد آن هم در شرایطی که الجزایر در تلاش بود تا خود را به عنوان یک قدرت مؤثر منطقه‌ای با دیپلماسی قوی و قادر به ایجاد راه‌حل برای بحران‌های منطقه، مطرح کند».

منبع مذکور که اشاره‌ای نیز به نام او نشده، اضافه کرد که در جریان گفت‌و‌گوها میان مقامات الجزایری و مسئولان دبیرخانه اتحادیه عرب مشخص شده است که دیگر این کشور تمایلی به میزبانی اجلاس با اختلافات فعلی ندارد از‌این‌رو به امید ایجاد راه‌حل برای برخی مشکلات، در حال حاضر توافق شده است که نشست به زمان دیگری موکول شود.

بر اساس این گزارش، «رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزایر در سفر اخیر خود به عربستان سعودی، امارات عربی متحده، مصر و قطر در ایجاد یک چشم‌انداز برای مشارکت مؤثر کشورهای شاخص عربی در اجلاس اتحادیه ناکام مانده است.

منبع مذکور افزود که از جمله مهم‌‌ترین اختلافاتی که الجزایر به آن برخورده است، عدم اجماع‌نظر درباره حضور نماینده سوریه در اجلاس آتی اتحادیه عرب است چراکه عربستان سعودی، آمریکا و قطر با این گام مخالفت می‌کنند.

این منبع در ادامه اضافه کرد که از دیگر اختلافاتی که الجزایر هنوز قادر به حل آن نشده، بیانیه پایانی اجلاس و مسائل مربوط به اتخاذ موضعی یکپارچه از سوی کشورهای عربی از جمله در ارتباط با ایران بوده است.

به گفته این منبع، در حالی که عربستان سعودی خواهان صدور بیانیه‌ای شدیداللحن در این خصوص است، دولت عراق در تماس با مقامات الجزایری مخالفت خود را با چنین اقدامی ابراز کرده است.

از دیگری مشکلاتی که در این گزارش به آن اشاره شده، اوضاع داخلی سودان و لیبی و به‌طور مشخص تعیین سطح نماینده این دو کشور است.

از طرفی دیگر، چند دیپلمات به این روزنامه قطری خبر دادند که برداشت اولیه حاکی از آن است که مغرب نیز در تعویق اجلاس اتحادیه عرب بی‌تأثیر نبوده است به‌ویژه در سایه تیرگی روابط این کشور با الجزایر در ارتباط با بحران صحرا، همگرایی رباط با تل‌آویو و امضای توافق‌های امنیتی میان مغرب و رژیم صهیونیستی چراکه الجزایر این مسئله را خطری برای امنیت ملی خود به شمار می‌آورد.

منابع مذکور افزودند که کشورهای حاشیه خلیج فارس در تقابل میان مغرب و الجزایر، با توجه به ائتلافی که برخی از آن‌ها با رباط دارند، دست از حمایت مغرب بر نخواهند داشت.

اما سوی دیگر، یک دیپلمات مصری خبر داد که مصر و الجزایر در مسائلی به اختلاف برخورده‌اند که از جمله آن تفاوت رویکرد در قبال مسائل کشور لیبی بوده است.

بر اساس گزارش العربی الجدید، قاهره همچنین به‌شدت مخالف پررنگ‌تر شدن نقش الجزایر در پرونده فلسطین و به‌ویژه میانجیگری این کشور برای حل اختلافات گروه‌های فلسطینی است چراکه مصر به عنوان میانجی این پرونده فلسطین بیم دارد که با انتقال این پرونده به الجزایر، این امر باعث کاهش حصور سیاسی این کشور و در نتیجه به مثابه شکستی بزرگ برای قاهره باشد.

رسانه‌های خبری گزارش داده بودند که الجزایر به منظور حل اختلافات گروه‌های فلسطینی، به زودی برای پنج گروه شاخص (جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس)، جنبش جهاد اسلامی، جنبش فتح، جبهه خلق برای آزادی فلسطین و جبهه خلق ـ فرماندهی کل) برای گردهمایی در این کشور دعوتنامه ارسال خواهد کرد.

به دنبال این گزارش، در تاریخ بیست و ششم ماه گذشته، منابع فلسطینی از سفر هیأتی از جنبش فتح به الجزایر خبر دادند.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها