گزارش| سویه اومیکرون شکل همه‌گیری را تغییر داده است؛ آیا آن را برای همیشه به پایان می‌رساند؟

گزارش| سویه اومیکرون شکل همه‌گیری را تغییر داده است؛ آیا آن را برای همیشه به پایان می‌رساند؟
شنبه 2 بهمن 1400 - 12:39

سی‌ان‌ان در گزارشی به بررسی آینده احتمالی بیماری کووید-19 پرداخته است.

العالم - جهان

سی‌ان‌ان در گزارشی نوشت: زمانی که یک سویه جدید و نگران‌کننده ویروس کرونا در اواخر نوامبر ظاهر شد و با سرعتی که پیش‌تر در این همه‌گیری دیده نشده بود در آفریقای جنوبی رخنه کرد، وحشتی شدید جهان را فرا گرفت. اما دو ماه بعد، با تسلط سویه اومیکرون بر بیشتر نقاط جهان، روایت برای برخی تغییر کرده است.

سایمون ویلیامز، محقق در نگرش ها و رفتارهای عمومی نسبت به کووید-19 در دانشگاه سوانسی، به سی ان ان گفت: «سطوح نگرانی در مورد اومیکرون نسبت به سویه‌های پیشین کمتر است. او گفت برای بسیاری، "عامل ترس از کووید" کمتر است.

به گفته ویلیامز، کاهش شدت اومیکرون در مقایسه با انواع قبلی، و احتمال اینکه افراد در نهایت به این بیماری ابتلا خواهند شد، به ایجاد نوعی آرامش در ذهنیت افراد کمک کرده است. این وضع حتی باعث شده است که برخی افراد فعالانه به دنبال بیمار شدن باشند تا به باور خودشان "در برابر آن ایمنی به دست آورند" -- عملی که کارشناسان به شدت نسبت به آن هشدار داده اند.

اما برخی از اعضای جامعه علمی محتاطانه خوشبین هستند که اومیکرون می‌تواند آخرین اقدام و ضربه همه‌گیری باشد. بخش‌های بزرگی از جهان با اومیکرون درگیر هستند و همین امر می‌تواند کووید-19 را با بیماری‌های فصلی -- مثل سرماخوردگی یا آنفلوانزا -- قابل مقایسه کند.

دیوید هیمن، استاد اپیدمیولوژی بیماری های عفونی در دانشکده بهداشت و طب گرمسیری لندن، گفت: «تنها نظر من این است که این بیماری در حال کاهش اثرگذاری است و برای مدتی همچنان به همین شکل باقی خواهد ماند - همانطور که در مورد سایر کروناویروس‌ها اتفاق افتاد.»

او گفت: "همه ویروس ها سعی می کنند بومی شوند و به نظر من این ویروس هم مانند آنها عمل می‌کند."

به گفته کارشناسان، کووید-19 به گونه‌ای غیر قابل پیش‌بینی تکامل یافته است و سویه‌ای که جایگزین دلتا شد، می‌توانست شوم‌تر باشد. اما جهان در نهایت یک سویه غالب را دریافت کرد که به راحتی جمعیت را فرا می‌گیرد، بدون اینکه باعث همان میزان بستری شدن در بیمارستان، ایجاد بیماری های شدید و مرگ و میرهایی شود که سویه‌های قبلی انجام داده اند.

البته کارشناسان هشدار می‌دهند که ممکن است در این مسیر با مشکلاتی روبرو شویم -- همانطور که شکل‌گیری اومیکرون غیرمنتظره بود، سویه بعدی می‌تواند خطر جدی‌تری برای سلامت عمومی ایجاد کند و پایان همه‌گیری را به تاخیر بیندازد. و بسیاری از کشورها، به ویژه در جایی که پوشش واکسیناسیون پایین است، همچنان ممکن است به دلیل موج اومیکرون فعلی با بیمارستان‌های تحت فشار مواجه شوند.

اما در بسیاری از کشورهای غربی یک فوریت سیاسی برای بازگرداندن جوامع به حالت عادی ظاهر شده است. رهبران مجبور شده اند بین کاهش اقدامات بهداشت عمومی یا مشاهده خطر متوقف شدن نیروی کار و اقتصادشان یکی را انتخاب کنند.

پربیننده ترین خبرها