افزایش تلفات بمباران زندان صعده/ یونیسف: از آغاز ژانویه ۱۷ کودک در یمن کشته شده‌اند

افزایش تلفات بمباران زندان صعده/ یونیسف: از آغاز ژانویه ۱۷ کودک در یمن کشته شده‌اند
يکشنبه 3 بهمن 1400 - 11:34

در پی بالا گرفتن درگیری‌ها در یمن و افزایش شمار قربانیان، اقدامات دیپلماتیک در این کشور جنگ زده سرعت گرفته و فرستاده آمریکا به یمن مذاکرات گسترده‌ای را در ریاض و ابوظبی انجام داد.

العالم - یمن

به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، تیموتی لیندرکینگ، فرستاده آمریکا به یمن در سفر خود به ریاض با احمد عوض بن مبارک، وزیر امور خارجه دولت مستعفی یمن و نیز خالد بن سلمان، معاون وزیر دفاع عربستان و محمد آل جابر، سفیر عربستان در یمن دیدار و گفتگو کرد.

همچنین لیندکینگ با نایف بن فلاح الحجرف، دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس ونیز فرستاده نروژ به یمن که در حال حاضر در ریاض حضور دارد، دیدار کرد.

فرستاده آمریکا به یمن پس از اتمام مذاکراتش در ریاض، به ابوظبی رفت و در آنجا نیز با انور قرقاش، مشاور دیپلماتیک رئیس امارات گفتگویی داشت و همچنین با عیدروس الزبیدی، رئیس شورای انتقالی جنوب نیز دیدار کرد.

خبرگزاری رسمی امارات (وام) اعلام کرد، لیندرکینگ در دیدار با قرقاش همبستگی واشنگتن با ابوظبی درباره عملیات اخیر یمن علیه تاسیسات نفتی امارات و فرودگاه ابوظبی را ابراز داشت.

رسانه‌های وابسته به یمن اعلام کردند تعداد کشته‌های حمله هوایی ائتلاف عربی ضد یمن به بازداشتگاهی در استان صعده به ۸۷ تن و تعداد زخمی‌ها به ۲۶۶ تن افزایش یافت.

این درحالی است که ائتلاف متجاوز سعودی-آمریکایی حمله به این بازداشتگاه را تکذیب کره است.

سازمان ملل ضمن محکومیت حملات هوایی ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی، آغاز تحقیقاتی فوری در این حمله را خواستار شد.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ نیز اعلام کرد: ساختمان‌هایی که در استان صعده یمن به عنوان بازداشتگاه مورد استفاده بودند، هدف حمله‌ای قرار گرفتند که در نتیجه آن بیش از ۱۰۰ زندانی کشته و زخمی شدند.

این کمیته ضمن ابراز نگرانی عمیق خود از افزایش اقدامات خصمانه در چند روز گذشته از جمله حملات به شهرهایی در یمن، عربستان و امارات، از همه طرف‌های درگیر در یمن خواست از جان غیرنظامیان حفاظت کرده و از هدف قرار دادن زیرساخت‌های مهم خودداری کنند.

از سوی دیگر مدیر منطقه‌ای یونیسف در امور خاورمیانه و شمال آفریقا گفت: تعداد کودکانی که از ژانویه در یمن کشته شده‌اند ۱۷ تن هستند. این تعداد دو برابر کشته‌شدگان در دسامبر است. همچنان کودکان یمنی بهای هفت سال جنگ در یکی از وحشیانه‌ترین نزاع‌های مسلحانه در تاریخ جدید را می‌پردازند.

یونیسف از طرف‌های درگیر و حامیانشان خواست از غیرنظامیان از جمله کودکان در جنگ حمایت کنند.

یونیسف بر لزوم حفاظت از مناطق مسکونی و زیرساخت غیرنظامی از جمله مراکز آموزشی و پزشکی و هدف قرار ندادن آن تاکید کرد.

این سازمان اعلام کرد: از زمان بحران یمن در سال ۲۰۰۵ بیش از ۱۰ هزار کودک کشته یا زخمی شدند و احتمالا این تعداد بسیار بیشتر از این باشد.

یونیسف تاکید کرد: اکنون زمان آن رسیده که طرف‌های درگیر خشونت را متوقف کرده و به راهکار سیاسی دست یابد چرا که این تنها راه برای نجات کودکان و ممانعت از از درگیری‌های بیشتر است.

طی هفت سال جنگ یمن ۲۳۳ هزار تن کشته شده و ۸۰ درصد ساکنان به کمک‌های سازمان ملل برای زندگی وابسته هستند.

همچنین هیئت اتحادیه اروپا در یمن همزمان با افزایش درگیری‌ها میان نیروهای دولتی و ائتلاف عربی و یمن از کشته شدن غیرنظامیان و هدف قرار گرفتن زیرساخت یمن ابراز نگرانی کرد.

این هیئت از تمام طرف‌های درگیر خواست خویشتن‌داری خود را حفظ کرده و از غیرنظامیان محافظت کنند و در روند سیاسی با نظارت سازمان ملل برای پایان نزاع شرکت کنند.

یمن طی هفته‌های اخیر شاهد افزایش درگیری‌ها است و ائتلاف عربی نیز حملات هوایی خود را علیه پایگاه‌های یمن افزایش داده است.

پربیننده ترین خبرها