تظاهرات در غزه و بیروت در محکومیت عربستان

تظاهرات در غزه و بیروت در محکومیت عربستان
دوشنبه 4 بهمن 1400 - 22:24

مردم بیروت و نوار غزه امروز به صورت همزمان تظاهرات کردند، تظاهرات مردم لبنان در حمایت از سعد حریری نخست وزیر سابق کشور پس از اعلام عدم کاندیداتوری در انتخابات پارلمانی، و تظاهرات مردم غزه در محکومیت تجاوزگری سعودی اماراتی به مردم یمن بود؛ اما وجه اشتراک این دو تظاهرات سردادن شعارهایی علیه عربستان سعودی توسط تظاهرکنندگان بود.

العالم ـ لبنان

در شبکه های اجتماعی ویدیوهایی از هواداران سعد حریری در لبنان منتشر شد که در تجمع خود در مقابل خانه سعد حریری، به عربستان سعودی توهین کردند.

نکته قابل توجه آن است که همزمان با تظاهرات لبنان، مردم غزه بنا به درخواست جنبش جهاد اسلامی امشب تجمعی در همبستگی با ملت یمن برگزار کردند.

مردم غزه خواستار توقف تجاوزگری های ائتلاف متجاوز علیه ملت یمن شدند. تظاهرکنندگان با در دست گرفتن پرچم فلسطین در کنار پرچم یمن، تصاویر سران محور مقاومت سید عبدالملک الحوثی و رهبر انصارالله و سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و شهید قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران و شهید عماد مغنیه در کنار تصاویر رهبران جهاد اسلامی در دست داشتند و شعارهایی علیه عربستان سعودی سر دادند.

به نظر می رسد که عربستان به سبب سیاستش مبنی بر دخالت مستقیم در امور کشورهای عربی اینک در شرایط ناگواری بسر می برد؛ عربستان به دنبال تغییر سیاست این کشورها و یا نظام هایشان است تا با سیاست خودش همسو باشد بویژه پس از آنکه محمد بن سلمان به ولایتعهدی این کشور رسید؛ از آن زمان سیاست قدیمی عربستان تغییر کرد.

کسانی که از سیاست عربستان در قبال لبنان اطلاع دارند، می دانند که بن سلمان پس از آنکه به ولایتعهدی رسید، ابتدا اقدام به زندانی کردن سعد حریری و اهانت او و وادارکردنش به استعفا کرد، بن سلمان، حریری را فقط پس از موضع قوی میشل عون رییس جمهور لبنان و سید حسن نصرالله دبیر کل حزب الله و میانجیگری امانوئل مکرون رییس جمهور فرانسه آزاد کرد. مکرون به ریاض آمد و حریری را با خود به فرانسه منتقل کرد. بن سلمان همچنین با بکارگیری افرادی مانند سمیر جعجع، لبنانی ها را علیه یکدیگر شوراند تا آتش جنگ داخلی را شعله ور کند و لبنان را به سمت جنگ و ویرانی بکشاند. کسانی که از سیاست عربستان در قبال لبنان اطلاع دارند، از شعار دادن هواداران جریان مستقبل علیه عربستان شگفت زده نشدند. این امر نشان داد که تعداد کسانی که عربستان می تواند آنها را با پول بخرد بسیار اندک است و دیگر در لبنان رسوا شده اند و همه آنها را می شناسند.

اما شعارهایی که در تظاهرات غزه علیه عربستان سر داده شد، واکنشی طبیعی در قبال موضع جدید عربستان در حمایت از "اسراییل" است. رسانه های عربستان و مطبوعات این کشور و ارتش سایبری آن هر روز مقاومت اسلامی در غزه را آماج حملات خود قرار می دهند. عربستان، مقاومت را در فهرست تروریسم قرار داده است. در واقع این حملات اینک ملت فلسطین را به طور مستقیم نشانه گرفته است. تظاهرات در واقع برای حمایت از ملت یمن است که همواره از ملت فلسطین و قدس و غزه حمایت می کند و اخیرا جنبش انصارالله یمن خواستار برگزاری تظاهرات گسترده ای در حمایت از مردم غزه در نبرد سیف القدس شد؛ این در حالی است که ملت یمن خود از محاصره و قحطی رنج می کشد و در معرض حملات هوایی و زمینی و دریایی از سوی ائتلاف متجاوز سعودی اماراتی قرار می گیرد؛ حملاتی که با پشتیبانی و حمایت امریکا و مشارکت مستقیم صهیونیست ها صورت می گیرد.

عربستان باید بداند که برخی ملت ها و احزاب و شخصیتها و نیز محور مقاومت را هیچ گاه نمی توان با پول خرید. اینها در برابر زور سر خم نمی کنند. عربستان باید این واقعیت را بداند که این افراد زمانی که عزت و کرامت و مقدسات و خاک و شرف آنها در معرض خطر قرار می گیرد، جان خود را تقدیم می کنند.

پربیننده ترین خبرها