تلاش رسانه آمریکایی برای توجیه تداوم حضور آمریکا در عراق

تلاش رسانه آمریکایی برای توجیه تداوم حضور آمریکا در عراق
سه شنبه 5 بهمن 1400 - 21:28

شبکه آمریکایی الحره به منظور اقناع افکار عمومی در خصوص تداوم حضور آمریکا در عراق در گزارشی مدعی شد که ممکن است داعش مجدداً در عراق ظهور پیدا کند.

العالم - عراق

طی چند ماه گذشته که قرار بود نظامیان تروریست آمریکایی از عراق خارج شوند، عملیات عناصر تروریستی داعش نیز به صورت پراکنده افزایش پیدا کرده است.

همزمان با عملیاتهای این گروه تروریستی در عراق، عناصر داعش در سوریه نیز دست به عملیاتی در استان الحسکه زدند تا بتوانند با حمله به زندان «الصناعه»، سایر عناصر این گروه را آزاد کنند که این غائله نیز با فراری دادن شماری از اعضای این گروه توسط نظامیان آمریکایی به پایان رسید.

شبکه آمریکایی «الحره» نیز در راستای این حملات و برای بزرگنمایی عملیاتهای داعش به منظور توجیه باقی ماندن عناصر آمریکایی در خاورمیانه، گزارشی منتشر و ادعا کرد، عملیاتهای داعش در سوریه و عراق «باعث کشته شدن صدها نفر شده است و حمله این گروه به زندان الحسکه نیز بزرگترین حمله از زمان سقوط خلافت ادعایی آن در ۲۰۱۹ بوده است».

الحره با اشاره به اینکه در این زندان بیش سه هزار عنصر داعش حضور دارند که خطرناکترین تروریستها به شمار می‌روند، گزارش داد، حجم حمله داعش، نیروهای دموکراتیک سوریه –وابسته به آمریکا- را غافلگیر کرد؛ چرا که شاید عناصر داعش، توانمندیهای جنگی پیدا کرده‌اند که نسبت به گذشته، بیشتر باشد.

این شبکه در ادامه این زمینه‌سازی‌ها به سراغ «احمد سلطان» که یکی از پژوهشگران «گروههای افراطی» است، رفت و گزارش داد، توانمندیهای داعش اخیرا بیشتر شده و این گروه «نسبت به ۲۰۱۹، قدرتمندتر شده است؛ علت این مسئله نیز استفاده از اختلافات بین گروههای سیاسی در سوریه و عراق است».

الحره در ادامه به گزارش سازمان ملل در فوریه ۲۰۲۱ استناد کرد و گزارش داد، حضور داعش در عراق و سوریه، مخفیانه است و در حال شورش مداوم در مرزهای سوریه و عراق است و هنوز «ده هزار نیروی فعال در سوریه و عراق دارد».

این شبکه همچنین به نقل از «حسن ابوهنیه» گزارش داد که «داعش با وجود شکست در سال ۲۰۱۹، همچنان قدرتمند است... داعش پس از شکست، مجددا فعالیت خود را در سوریه و عراق آغاز کرده است تا بتواند بر اراضی [این دو کشور] مسلط شود. داعش ۱۰ هزار عنصر فعال و ۲۰ هزار عنصر غیر فعال دارد».

الحره در ادامه به گزارش مرکز «ویلسون» استناد کرد و به راهبرد غیر متمرکز بودن عملیاتهای داعش و جنگ چریکی این گروه پرداخت و نوشت، داعش در زمان اشغال مناطق گسترده‌ای از عراق و سوریه، اموالی بالغ بر 300 میلیون دلار جمع کرد و «این مقدار پول برای ادامه [فعالیت] و انجام عملیاتها برای مدت طولانی کافی است».

الحره حمله اخیر داعش را که با همکاری آمریکاییها، عناصر این گروه موفق به فرار شدند، «مرحله جدید ظهور مجدد داعش» عنوان و تأکید کرد، داعش در این مرحله بر اساس راهبرد «انهدام حصارها» رفعالیت می‌کند؛ راهبردی که مبتنی بر حمله به زندانهای عناصر داعش است تا بتوانند همرزمان خود را فراری دهند.

به گزارش این شبکه، فرار از زندان، «بهترین فرصت برای داعش است تا بتواند قدرت و سلاح خود را باز پس گیرد. زندان الغویران نیز، صید بزرگی است؛ زیرا زندان شلوغی است».

احمد سلطان نیز خبر داد که داعش موفق شده است، برخی از سرکرده‌های خود را فراری دهد و احتمالا سرکرده داعش نیز با انتشار یک فایل صوتی، از انجام موفقیت این عملیات خبر خواهد داد.

این شبکه آمریکایی در حالی عملیات از پیش طراحی شده توسط آمریکا در زندان الحسکه را در بوق و کرنا کرده است که «مصعب الحلبی» عضو پارلمان سوریه تاکید کرد که سرویس جاسوسی آمریکا در حمله داعش به زندان الصناعه در شهر الحسکه در شمال شرق سوریه دست داشت.

الحلبی تصریح کرد: حمله به زندانی که اعضای سازمان داعش در آن مستقر هستند، با برنامه ریزی و سازماندهی اطلاعات واشنگتن و با هدف توجیه حضور نیروهای آمریکایی در منطقه انجام شده است به بهانه اینکه گروهک تروریستی داعش همچنان فعال و موجود و منطقه هنوز ملتهب است.

این عضو پارلمان سوریه از گروه نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) که از اکثریت شبه نظامیان کُرد تشکیل شده و مورد حمایت واشنگتن قرار دارد، خواست تا از وفاداری به واشنگتن دست بکشند.

مصعب الحلبی افزود: آمریکا به دنبال اجرای توطئه ترسیم مجدد نقشه خاورمیانه و تجزیه منطقه و به خصوص منطقه شمال سوریه است.

پیش از این بارها مقام‌های ارشد سوریه درباره ارتباط مستقیم آمریکایی‌ها با داعش صحبت کرده بودند. در همین ارتباط «بشار اسد»، رئیس‌جمهور سوریه در مصاحبه نهم آبان ۱۳۹۸ با شبکه‌های تلویزیونی «السوریه» و «الإخباریه» تصریح کرده بود: «مدیر و صحنه‌گردان (داعش)، خود آمریکاست» (جزئیات بیشتر).

پربیننده ترین خبرها