روایت دیپلمات روس از مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین

روایت دیپلمات روس از مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین
سه شنبه 5 بهمن 1400 - 22:38

نماینده روسیه در پیامی توییتری نوشت که عصر سه‌شنبه نشست اعضای برجام (بدون ایران) و آمریکا برای ارزیابی گفت‌وگوهای وین برگزار شد.

العالم - اروپا

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش در پیامی توییتری به نشست عصر سه‌شنبه اعضای برجام (به جز ایران) با آمریکا خبر داد.

وی در این پیام توییتری نوشت: «اعضای برجام (به جز ایران) و آمریکا عصر دیدار کردند تا وضعیت کنونی امور در گفت‌وگوهای وین را ارزیابی کنند. همانند همیشه، روس‌ها خوشبین‌تر بوده در حالی که همکاران غربی بدبین‌تر هستند. مناقشه قدیمی [ادامه دارد]- نیمه لیوان پر است یا خالی؟

رایزنی ها در چارچوب دور هشتم مذاکرات وین به منظور رفع تحریم های آمریکا علیه ایران امروز نیز در شهر وین پایتخت اتریش در جریان است. در همین راستا نشست مذاکره ‌کنندگان ارشد ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) در هتل کوبورگ شهر در وین در حال برگزاری است.

پیش از این نیز جلسه دوجانبه علی باقری رئیس هیأت مذاکره ‌کننده جمهوری اسلامی ایران و «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده گفت‌وگوها در هتل کوبورگ برگزار شد. از سوی دیگر نشست های کارشناسی نیز از صبح امروز (سه شنبه) برگزار شده و همچنان ادامه دارد.

دیروز (دوشنبه) نیز در وین علاوه بر برگزاری نشستی با حضور روسا و نمایندگان هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۴ برای بررسی و بحث درباره متون پیش نویس و برگزاری جلسات کارشناسی، باقری و انریکه مورا نیز ملاقاتی دوجانبه داشتند.

مذاکرات وین به منظور رفع تحریم‌ها در دولت سیزدهم هشتم آذر ماه آغاز و ۱۲ آذر برای مشورت‌ طرف‌های اروپایی درباره دو پیشنهاد طرف ایرانی با تنفسی چند روزه متوقف شد و دوباره ۱۸ آذر ماه از سر گرفته شد.

نیمه دوم مذاکرات نیز از ۱۸ آذر ماه آغاز و جمعه ۲۶ آذر ماه با برگزاری نشست اختتامیه کمیسیون مشترک برجام پایان یافت و مقرر شد که هیأت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کنند و بزودی به وین بازگردند.

دور هشتم مذاکرات نیز ششم دی ماه شروع و تا نهم دی ماه ادامه یافت و بعد از تنفسی سه روزه به مناسبت سال نو میلادی مجددا روز دوشنبه ۱۳ دی ماه از سر گرفته شد و کماکان در وین در جریان است البته ۲۴ دی ماه براساس توافق حاصله روسای هیأ‌ت‌های مذاکره کننده ایران و سه کشور اروپایی برای مشورت‌ها به پایتخت‌ها مراجعت کردند و دوشنبه ۲۷ دی ماه دوباره مذاکرات از سرگرفته شد که در فرمت‌ها و سطوح مختلف کماکان در پایتخت اتریش جریان دارد.

فارس

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها