زلال قرآن  (228)

ذکر اسماء الله چه تاثیری بر استعدادهای ذاتی انسان دارد؟

ذکر اسماء الله چه تاثیری بر استعدادهای ذاتی انسان دارد؟
جمعه 8 بهمن 1400 - 14:56

العالم _ زلال قرآن

به گواهی بخش اول آیه 31 سوره مبارکه بقره:
«وَعَلَّمَ آدَمَ الْأَسْمَاءَ كُلَّهَا...»
ترجمه: (وخدا همه اسماء را به آدم یاد داد،...).
ازآنجا که :
1 - خداوند رحمان با تعلیم تمام اسماء خود به آدم (بنی بشر)، عملاً نمونه ای ازاسماء خود را بصورت استعداد های ذاتی درفطرت اولیه انسان بودیعت نهاد.
2 - با عنایت خاص الخاص خود، با اهدا عقل وارسال رسل ونزول وحی او را هدایت کرد و بواسطه آنها بهترین شرایط را برای به کمال رساندن تمامی استعداد های ذاتی او فراهم فرمود.
3 - به او فرمان داد تا با تزکیه نفس وتطهیرقلب ورعایت دقیق تقوا وحدود الهی درصراط مستقیم اومستقرشود.
4 - به او فرمان داد تا با ذکر و یاد مستمر خداوند(ازطریق اقامه با توجه و حضور قلب نماز، تلاوت قرآن وتامل وتفکر وتدبردرحقیقت آیات الهی و ذکر اسماء حسنی و صفات علیا ی الهی ، و...) دائماً بکوشد ضمن تطهیر کردن قلب ازهرآلودگی (اعتقادی واخلاقی وعملی) ودرست قراردادن آن درمقابل اشعه انواراسماءالله (با توجه وحضورقلب کامل) که منشاء اصلی استعدادهای ذاتی اوهستند، بهترین شرایط را برای به کمال رساندن آنها فراهم نماید.
5 – اورا تشویق کرد تا انجام اعمال عبادی، آتش عشق و شوق وصول به قرب و لقاء معبود حقیقی را دروجود خویش شعله ورنماید.
6 – ازاو خواست که با رفع تمامی موانع وحجاب های ظلمانی و نورانی (حاصل ازحُب دنیا وحُب ذات)، خویشتن را تسلیم خداوند سبحان نماید.
وبا انجام این اعمال و با اغتنام فرصت کوتاه عمردنیائی و با عبادت خالصانه و عبودیت صادقانه وخاشعانه، راه کمال پوید و با رشد متعادل و متوازن استعداد های ذاتی، خود را به اوج کمال لایق خویش برساند، تا به فضل الهی به فوزعظیم توفیق یابد.
انسان موظف است با طهارت همه جانبه جسم و روح به ذکرجامع اسماءالله بپردازد و با انجام اعمالی مثل: نماز و تلاوت قرآن و...، با ذکرلسانی وقلبی، تمام وجود خود را تسلیم ذات اقدس الهی کرده و با برقرارکردن پیوند محکم از سَر رضا و رغبت بین عبد ومعبود حقیقی، آتش علاقه و شوق وعشق به او را دردل وقلب خویش شعله ورسازد و با این گونه اعمال زمینه های انطباق روح خود با شرایط جهان آخرت وحضور سرافرازانه درمحضرکبریائی خداوند علی عظیم و رسیدن به سکینه و آرامش درجواررحمت بی انتهای او را برای خود فراهم نماید ان شاءَ الله.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها