پنتاگون: نمی‌دانیم پوتین چه تصمیمی در سر دارد

پنتاگون: نمی‌دانیم پوتین چه تصمیمی در سر دارد
شنبه 9 بهمن 1400 - 20:54

سخنگوی پنتاگون گفت، آمریکا نمی‌داند رئیس جمهور روسیه چه تصمیمی در سر دارد اما اکنون مسکو گزینه‌های بیشتری برای اقدام علیه اوکراین دارد.

العالم - اروپا - امریکا
«جان کِربی» سخنگوی پنتاگون در مصاحبه‌ای که قرار است روز یکشنبه منتشر شود گفت، آمریکا نمی‌داند در سر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه چه می‌گذرد.

به نوشته وبگاه خبری «هیل»، کربی گفت:‌ «واقعاً روشن نیست پوتین چه در سر دارد. منظورم این است که ما معتقدیم در این مقطع او هنوز تصمیمی برای حمله‌ای دیگر یا تهاجمی با هر اندازه به اوکراین ندارد اما او ظرفیت بیشتری دارد و در حال حاضر، نسبت به دو هفته پیش حتی گزینه‌های بیشتری نیز دارد».

سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: «او به اضافه کردن نیروهای زمینی خود در داخل و اطراف مرزهای اوکراین و همچنین بلاروس ادامه می‌دهد و همچنین شمار چشمگیری از کشتی‌ها را در دریای مدیترانه و اقیانوس اطلس تداوم دارد».

کربی در ادامه گفت، پوتین «گزینه‌های زیادی در دسترس دارد» اما آمریکا امیدوار است که او دیپلماسی را انتخاب کند. برخی تقاضاهای روسیه از جمله عدم عضویت اوکراین در ناتو خارج از اختیار پوتین است اما مسائل دیگری وجود دارند که آمریکا مایل است پوتین با آن‌ها همکاری کند.

او درباره مسائل مورد نظر آمریکا برای گفت‌وگو با روسیه گفت: «برای مثال ممکن است اندازه و گستره رزمایش‌های خود در قاره اروپا را کاهش دهیم اما این اقدام مستلزم اقدام متقابل از سوی روسیه است. آن‌ها نمی‌خواهند به این مسئله ورود کنند. ما درب گفت‌وگوها را نمی‌بندیموزارت امور خارجه [آمریکا] این را با صراحت اعلام کرده که فضا برای گفت‌وگو وجود دارد ولی باید ببینیم چه رخ می‌دهد».

مقامات و رسانه‌های غربی از حدود دو ماه پیش جوسازی درباره حمله قریب‌الوقوع روسیه به اوکراین را مطرح کرده‌اند اما روسیه این ادعا را رد کرده است. حتی رئیس جمهور اوکراین نیز در نشست خبری طولانی پنجشنبه شب خود از این جوسازی‌ها انتقاد کرده آن‌ها را رد کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها