تکمیل خط لوله صلح، راهبردی پایدار برای تضمین همکاری‌های ایران و پاکستان

تکمیل خط لوله صلح، راهبردی پایدار برای تضمین همکاری‌های ایران و پاکستان
يکشنبه 10 بهمن 1400 - 10:30

 بر اساس توافق تهران و اسلام آباد و انجام تمامی تعهدات ایران درباره خط لوله انتقال گاز به پاکستان و با توجه به معضل انرژی در همسایه شرقی و ظرفیت کشورمان در رفع نیاز این کشور، پایان تعلل و تکمیل پروژه گاز یک راهبرد پایدار برای تضمین همکاری های نزدیک دو همسایه است.

العالم - اسیا - ایران

رهبران سیاسی در پاکستان و کارشناسان حوزه اقتصادی و انرژی این کشور همواره تاکید دارند این کشور باید با استفاده از ظرفیت بالقوه انرژی جمهوری اسلامی ایران به ویژه تکمیل طرح خط لوله آی پی (خط لوله صلح) در مسیر غلبه بر بحران انرژی گام بردارد.

کارشناسان پاکستانی همواره از آمادگی کشورمان برای کمک به غلبه بر بحران انرژی در پاکستان و رویکرد خویشتندارانه تهران در قبال تاخیر در اجرای قرارداد گاز از سوی اسلام‌آباد، از دولت «عمران‌خان» خواسته اند تا اقدامات موثر و فوری را برای تکمیل طرح انتقال گاز از ایران انجام دهند.

در جریان اولین سفر رسمی «عمران‌خان» نخست وزیر پاکستان به ایران در اردیبهشت ۱۳۹۸، دو طرف درخصوص طرح خط لوله آی پی نیز رایزنی کردند. دولتمردان اسلام‌آباد که همواره از تعهد خود به تکمیل پروژه انتقال گاز از ایران می‌گویند، همزمان ملاحظات بین المللی ناشی از تحریم‌های (یکجانبه و ظالمانه) آمریکا را مانعی بزرگ برای پایبندی به وعده خود عنوان می‌کنند.

با توجه به رونمایی از چشم‌انداز جدید سیاست امنیت ملی پاکستان که بیست و چهارم دیماه امسال با حضور مقام‌های بلندپایه سیاسی و نظامی این کشور انجام شد، دولت اسلام‌آباد دیپلماسی اقتصادی و توسعه روابط با همسایگان از جمله اهمیت روابط پاکستان با ایران برای صلح و ثبات منطقه‌ای را در اولویت‌های سیاست جدید امنیت خود قرار داد اما باید دید که در بُعد ژئواکونومیک منطقه سرنوشت خط لوله صلح میان دو کشور چگونه خواهد بود.

«نسیم حیدر» ستون نویس پاکستانی طی گزارشی درباره خط لوله گاز ایران-پاکستان که در وب سایت شبکه خبری «جیو نیوز» این کشور منتشر شد، نوشت: ژئواکونومیک از جایگاه ویژه‌ای در سیاست جدید امنیت ملی پاکستان برخوردار است و چنین تصور می‌شود که این کشور مصمم به تقویت بیش از پیش روابط و مراودات تجاری با همسایگان است اما باید مشاهده کرد که در بحث تعاملات تجاری با ایران چه اقدامات موثر و عملی از سوی پاکستان برداشته خواهد شد.

وی افزود: در مجموعه ۶۲ صفحه‌ای سیاست جدید امنیت ملی پاکستان که برای عموم منتشر شده، روابط جمهوری اسلامی ایران و پاکستان ریشه و منافع مشترک دو شریک برای صلح و ثبات منطقه‌ای عنوان شده است. همچنین پاکستان به عنوان همسایه جمهوری اسلامی ایران از روابط تاریخی با اشتراکات مذهبی میان دو کشور برخوردار است و به عنوان همسایه، تهران و اسلام‌آباد به اشتراک منافع در حوزه مدیریت مرزهای مشترک و مشارکت در صلح و ثبات منطقه‌ای ادامه می‌دهند.

در چشم‌انداز جدید سیاست امنیت ملی پاکستان با اشاره به شراکت این کشور با ایران برای ثبات منطقه‌ای، افزوده شده است که تقویت بیش از پیش تبادل اطلاعات و گشت در مناطق مرزی تاثیرات مثبتی بر همکاری‌های دوجانبه و روابط فی مابین خواهد گذاشت.

لزوم پایان تعلل اسلام‌آباد در قبال خط لوله صلح

ستون نویس پاکستانی افزود: فقدان روابط بانکی و تحریم‌های آمریکا چالش‌های اصلی پیش روی همکاری‌های تجاری و بازرگانی ایران و پاکستان محسوب می‌شود، با این حال دو کشور مصمم به افزایش حجم تجارت مشترک به۵ میلیارد دلار هستند.

وی با تاکید بر اهمیت نقش محوری جمهوری اسلامی ایران در منطقه و مشارکت اجتناب ناپذیر کشورمان برای کمک به وضعیت افغانستان، خطاب به دولت عمران خان توصیه کرد که با توجه به رونمایی از سیاست جدید امنیت ملی، اسلام‌آباد نباید از مسیر توسعه روابط با تهران دچار سردرگمی شود بلکه عزم و رویکرد واقع گرایانه برای تحکیم همکاری‌ها با ایران به ویژه در بحث پیشبرد طرح خط لوله گاز نیاز است و تنها با این رویکرد می‌توان از اقدامات دولت پاکستان تمجید به عمل آورد.

گفتنی است، احداث خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان یکی از پروژه‌های مهم دو کشور همسایه است. در عین حال تهران توانسته‌ به تمامی تعهدات خود در این راستا عمل کرده و لوله انتقال گاز را به نزدیک مرز پاکستان رسانده است. اکنون انتظار می‌رود این پروژه با تلاش مسئولان پاکستانی و پایبندی به وعده‌های رسمی این کشور در قرارداد گازی مشترک عملیاتی شود.

تهران آماده پیشبرد خط لوله گاز ایران-پاکستان است

سفیر ایران در پاکستان اواسط تیرماه امسال در دیدار جمعی از روزنامه نگاران ارشد در شهر اسلام‌آباد با اشاره به طرح انتقال گاز کشورمان به همسایه شرقی گفت: براساس توافق با دولت پاکستان، ایران به تمامی وعده‌های خود عمل کرده و آمادگی برای پیشبرد این طرح عظیم انرژی را نیز اعلام می‌دارد و همزمان زیرساخت‌های آن نیز فراهم شده است.

وی افزود: دوستان پاکستانی ما به دلیل برخی مشکلات تاکنون نتوانستند به تعهد خود عمل کنند، در عین حال امیدواریم که این طرح هرچه سریعتر تکمیل شود تا دولت و مردم پاکستان بتوانند از فواید این پروژه بزرگ انرژی استفاده کنند.

حسینی، انرژی را موتور محرک هرگونه فعالیت صنعتی و اقتصادی در کشور توصیف کرد و گفت: در صورت تکمیل خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان بخش‌های مختلف در کشور همسایه از جمله مناطق مرزی دو کشور می‌توانند از فوائد آن بهره مند شوند و علاوه بر این بستر تامین فرصت‌های شغلی در حاشیه مرزها نیز فراهم خواهد شد.

وی افزود: ایران یک مهلت جدیدی برای طرف پاکستانی مقرر کرده است و در تلاش هستیم تا با پیگیری مسوولان دو کشور همسایه این طرح به مرحله بهره برداری برسانیم.

با توجه به گشایش‌ها در روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران در دولت سیزدهم، توسعه و تقویت بیش از پیش روابط و همکاری‌های تهران – اسلام‌آباد با اهمیت و ضروری است.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه کشورمان اواخر آذرماه امسال طی سفر به پاکستان با اشاره به روابط نزدیک و برادرانه دو کشور دوست و همسایه ایران و پاکستان، گفت: دولت سیزدهم یک نگاه ویژه و دارای اولویت به همسایگان دارد و در این میان پاکستان جزو همسایگان خوب ایران است.

وی تاکید کرد: دولت سیزدهم برای توسعه هر چه بیشتر روابط با کشور دوست و برادر پاکستان دارای برنامه و نقشه راه مشخص می‌باشد.

مراسم کلنگ زنی خط لوله گاز ایران - پاکستان ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ (۱۱ مارس ۲۰۱۲) با حضور روسای جمهوری وقت دو کشور در نقطه صفر مرزی ایران و پاکستان در محدوده شهرستان چابهار برگزار شد.

قرارداد انتقال گاز طبیعی از ایران به پاکستان در سال ۲۰۱۰ بین مقامات دو کشور امضا و قرار شده بود طی دو سال بعد روزانه ۲۱ میلیون و ۵۰۰ هزار مترمکعب گاز طبیعی از بندر ˈعسلویهˈ استان بوشهر به ˈنوابشاهˈ در جنوب پاکستان منتقل شود.

این خط لوله شامل انتقال گاز صادراتی ایران از منطقه ایرانشهر تا نقطه صفر مرزی به طول ۳۲۰ کیلومتر و قطر ۵۶ اینچ و ایستگاه‌ اندازه گیری مربوطه خواهد بود.

دریافت انرژی ارزان برای کشوری مثل پاکستان که همواره با مشکلات مالی و اقتصادی مواجه است، موضوعی حیاتی شمرده می‌شود تا جایی که سیاستمداران این کشور بارها نسبت به گران بودن نرخ گاز وارداتی از قطر اعتراض کرده و به جای آن اجرای طرح گاز ایران را برای کشورشان سودمند می‌دانند.

پاکستان کشوری با جمعیت بیش از ۲۲۰ میلیون نفر بازار مصرف بزرگ گاز طبیعی در منطقه محسوب می‌شود که در حال حاضر تنها توانایی تامین دو سوم گاز مورد نیاز خود را دارد.

جمهوری اسلامی ایران همواره از آمادگی خود برای افزایش سطح صادرات برق به پاکستان خبر داده و متقابلا پاکستان نیز با پذیرفتن پیشنهاد کشور همسایه خود می‌تواند گام بلندی در مسیر رفع بحران انرژی در این کشور بردارد.

ایران، کشوری با ظرفیت بالا در تولید انرژی شناخته می‌شود که می‌تواند از طریق منابع گسترده خود کمک جدی برای رفع بحران انرژی در پاکستان انجام دهد.

برخورداری از تجربه‌های مهم و با ارزش در بخش انرژی، ایران قابلیت ساخت خطوط انتقال جدید در پاکستان را دارد که با کمک آن می‌توان حتی در شرایط نامساعد جوی، انتقال برق را به آسانی انجام داد.

همچنین ایران بزرگترین کشور صادر کننده برق خاورمیانه است و در زمان کنونی به پاکستان، ترکیه، عراق و افغانستان برق صادر می‌کند، در حال حاضر ایران ۱۰۴ مگاوات برق به پاکستان صادر می‌کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها