کشته شدن چهار تروریست لبنانی در عراق

کشته شدن چهار تروریست لبنانی در عراق
يکشنبه 10 بهمن 1400 - 11:25

یک رسانه لبنانی از کشته شدن چهار تبعه لبنانی که در قالب یک گروه تروریستی در عراق می جنگیدند، خبر دادند. اگرچه این خبر از سوی منابع رسمی تایید نشده، اما در شبکه های اجتماعی بطور مفصل به آن پرداخته شده است.

العالم - لبنان

پایگاه خبری "لبنان ۲۴" براساس اطلاعات خود اعلام کرد: چهار جوان لبنانی اهل شهر طرابلس در شمال این کشور که در کنار یک گروه تروریستی در عراق می جنگیدند، کشته شده اند و خانواده های آنها خبر کشته شدن فرزندان خود را شنبه شب دریافت کردند.

برپایه این گزارش، در طول هفته های گذشته خبرهایی منتشر شده بود که این چهار جوان مفقود شده اند اما امروز خبر رسید که کشته شده اند.

پایگاه خبری لبنان ۲۴ به نقل از منابعی افزود: سه نفر از این جوانان از خاندان آل سیف از منطقه دشت النحله - البداوی و یک نفر دیگر از خاندان آل السید از منطقه القبه در طرابلس در شمال لبنان است.

برپایه این گزارش، منابع امنیتی هنوز این خبر را تایید یا تکذیب نکرده اند. این خبر همچنین از جانب سایر رسانه های لبنانی منتشر نشده است.

این درحالی است که برخی خبرهای تایید نشده در بعضی رسانه ها نیز حاکیت از آن دارد که ارتش عراق اجساد این چهار نفر را در اختیار دارد و قرار است بعد از هماهنگی لازم آنها را تحویل مراجع ذیربط لبنانی بدهد.

برخی منابع خبری نیز از کشته شدن چهار جوان طرابلسی که در کنار گروه تروریستی داعش در "الحسکه" سوریه می جنگیدند، خبر داده اند.

جذب جوانان داعشی از شهر حامیان حریری

پیش از این منابع خبری از جذب شماری از جوانان شهر طرابلس لبنان در گروه تروریستی داعش خبر داده بودند. این شهر به طور سنتی خاستگاه حامیان خاندان حریری به شمار می رود و در آن گروههای سلفی تندرو فعالیت می کنند.

براساس اعلام این رسانه ها، گروه تروریستی داعش از احساسات دینی و وضعیت نامناسب مالی و بیکاری و مشکلات اقتصادی موجود بهره برداری کرده و شماری از جوانان طرابلسی را جذب کرده بود.

در همین ارتباط، شبکه تلویزیونی آمریکایی "الحره" ۳۱ دسامبر سال ۲۰۲۱ میلادی (۱۰ دیماه ۱۴۰۰) در گزارشی نوشت: چندین جوان طرابلسی که اکثرا زیر ۲۰ سال سن دارند، چند ماه پیش ناپدید شدند که بعدا با خانواده های خود تماس گرفته و گفتند که در عراق هستند و اواخر ماه دسامبر نیز خبر آمد که دو نفر از آنها به نام های احمد الکیالی و زکریا العدل در عراق کشته شده اند.

یک وکیل به نام "محمد صبلوح" به این شبکه گفت که این جوانان از مناطق فقیر نشین و به طور مشخص دو منطقه القبه و التبانه شهر طرابلس جذب داعش شدند.

به گفته وی، بین ۳۵ تا ۵۰ جوان ناپدید و سپس جذب داعش شده اند.

شبکه الحره به نقل از یک کارشناس گروههای تندرو و تروریستی به نام احمد الایوبی نیز گفت: از چند ماه پیش تاکنون بیش از ۱۵۰ جوان طرابلسی در چند مرحله در دسته های کوچک با خوردو و مینی بوس این شهر را ترک کرده اند.

الایوبی تصریح کرد: داعش با استفاده از شبکه های اجتماعی بدنبال جذب جوانان با سوءاستفاده از احساسات دینی یا وضعیت ناگوار مالی یا یاس و ناامیدی آنها می رود و بعد از مشخص کردن طمعه های خود، عناصر این گروه که برخی از اهالی طرابلس یا سوری های مقیم آنجا هستند، وارد عمل شده و با آنها گفت وگو می کنند تا آنها را برای جذب در داعش متقاعد کنند.

این شبکه به نقل از یک کارشناس امور راهبردی به نام احمد الشریفی گفت: داعش از اختلافات درون جوامع و وضعیت روحی و روانی جوانان و شکاف بزرگ در لبنان و بحران معیشتی و یاس و ناامیدی جوانان لبنانی برای جذب آنها سوء استفاده می کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها