تظاهرات اروپایی‌ها علیه قوانین کرونایی

تظاهرات اروپایی‌ها علیه قوانین کرونایی
دوشنبه 11 بهمن 1400 - 14:23

هزاران نفر از مردم اروپا با تجمع در خیابان‌ها به محدودیت‌هایی که دولت‌هایشان به منظور جلوگیری از شیوع کرونا وضع کرده، اعتراض کردند.

العالم - اروپا

تصاویری در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است که نشان می‌دهد روز گذشته (یکشنبه) در بسیاری از کشورهای اروپایی از جمله بلژیک، جمهوری چک، آلمان، اتریش و.. هزاران نفر با تجمع در خیابان‌ها و به دست گرفتن پلاکاردهایی، سیاست‌های دولت‌های خود در تشدید محدودیت‌های مرتبط با کرونا و واکسیناسیون را مورد انتقاد شدید قرار دادند.

شبکه روسی «راشاتودی» با انتشار تصاویر و کلیپ‌های ویدئویی گزارش کرد که روز یکشنبه، هزاران نفر در تظاهرات علیه محدودیت‌های «کووید-۱۹» در «پراگ» پایتخت جمهوری چک مشارکت کردند و تصریح کردند که محدودیت‌های فعلی مرتبط با کرونا، «جاده‌ای به سوی جهنم است».

طبق این گزارش، تظاهرات‌کنندگان در میدان «ونسلس» پراگ علیه سیاست‌های دولت در ارتباط با کووید-۱۹ تظاهرات برپا کردند که این سیاست‌ها شامل ممنوعیت ورود واکسینه‌ نشده‌ها به رستوران‌ها نیز می‌شود.

بنا بر گزارش رویترز، یکی از معترضان در پایتخت پراگ فریاد می‌زد: «دولت باید به تقاضاهای مردم گوش فرادهد. ترتیبات و محدودیت‌ها ما را به جاده جهنم منتهی می‌کند». معترضان دیگر در این تظاهرات‌ پرچم‌های چک را حمل می‌کردند و تکان می‌دادند و شعارهای ضددولتی سرمی‌دادند.

تظاهرات مشابه علیه محدودیت‌های کووید-۱۹ در اکتبر ۲۰۲۰ به درگیری معترضان با نیروهای امنیتی منجر شد و پلیس برای متفرق کردن جعیت از ماشین‌های آب‌پاش و گاز اشک‌آور استفاده کرد. در آن زمان معترضان علیه اجباری بودن استفاده از ماسک و سیاست رعایت فاصله اجتماعی و محدودیت در خصوص تجمعات اجتماعی تظاهرات برپا می‌کردند.

از زمان روی کار آمدن دولت جدید راست میانه در جمهوری چک در اواسط دسامبر 2021، مقام‌های این کشور سیاست‌های اجباری شدن واکسیناسیون برای کارکنان کادر درمان، پلیس، سربازان و افراد بالای 60 سال را کنار گذاشته‌اند و نخست‌وزیر دولت جدید چک بر این باور است که واکسیناسیون اجباری تنها به اختلافات در جامعه دامن می‌زند اما با این حال تأکید دارد که واکسیناسیون بهترین راه برای مقابله با همه‌گیری کرونا است.

اعتراضات علیه محدودیت‌های کرونایی تنها به جمهوری چک محدود نمی‌شود و روز شنبه هزاران نفر از مخالفان این محدودیت‌ها در «فرانکفورت» آلمان علیه سیاست‌های دولت برای تحمیل محدودیت‌های کرونایی به منظور پیشگیری از شیوع بیشتر این ویروس تظاهرات برپا کردند و با شعار «ما مردم هستیم»، اجباری بودن استفاده از ماسک و الزامات برای انجام آزمایش برای ورود به رستوران، فروشگاه و دیگر مکان‌های عمومی برای افرادی را که دُز تقویت‌کننده واکسن کرونا را دریافت نکرده‌اند، محکوم کردند.

روز شنبه همچنین جمع زیادی از معترضان به محدودیت‌های کرونا و واکسیناسیون اجباری در شهر «نورمبرگ» آلمان تظاهرات برپا کردند. در شهر «بوخوم» اعتراضات ضدکرونایی به درگیری میان معترضان و پلیس آلمان ختم شد و گروهی از طرفداران محدودیت‌های کرونایی نیز تظاهرات مشابهی برگزار کردند که در نهایت با معترضان ضدکرونایی درگیر شدند و اعتراضات به خشونت کشیده شد.

در پایتخت اتریش نیز مخالفان با محدودیت‌های مرتبط با کرونا و اجباری بودن واکسیناسیون نیز تجمع کردند که پس از درگیری با پلیس، تعدادی از معترضان بازداشت شدند. اتریش اولین کشور اروپایی است که در ۲۰ ژانویه تزریق واکسن کرونا را اجباری کرد.

گزارش‌ها نشان می‌دهد که اتریش تاکنون یک میلیون و ۷۶۶ هزار و ۲۹۲ مورد ابتلا به کرونا و فوت ۱۴ هزار و ۶۱ نفر مرتبط با این ویروس را به ثبت رسانده است.

تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، استقرار تعداد زیادی از نیروهای امنیتی در شهر بوخوم را نشان می‌دهد. طبق آمار و ارقام مؤسسه «کخ»، شهر بوخوم تا روز ۲۹ ژانویه (۹ بهمن ماه)، دست‌کم ۳۷ هزار و ۴۲۶ مورد ابتلا به کرونا را به ثبت رسانده است.

هزاران نفر نیز در پایتخت بلژیک در اعتراض به قوانین کرونایی تجمع کردند و شعارهایی را علیه دولت سردادند. این تظاهرات یک هفته پس از آن برگزار شد که در پایتخت این کشور بین پلیس و تظاهرات کنندگان علیه قوانین کرونایی درگیری پیش آمده بود و تعدادی بازداشت شده بودند.

صدها نفر از معترضان در فرانسه در اعتراض به مالکیت گذرنامه کووید-19 که دولت پاریس برای جلوگیری از همه‌گیری کرونا الزامی کرده بود، روز شنبه در پایتخت فرانسه تجمع کردند و با آغاز راهپیمایی خود در میدان باسیل شعارهایی را علیه «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه سردادند و با نیروهای امنیتی نیز درگیر شدند.

پربیننده ترین خبرها