خطاب به ابوالغیط؛ نیاز مبرم کشورهای عربی به سوریه

خطاب به ابوالغیط؛ نیاز مبرم کشورهای عربی به سوریه
دوشنبه 11 بهمن 1400 - 22:42

دبیرکل اتحادیه عرب در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با وزیر خارجه کویت که در حاشیه نشست مشورتی وزیران امور خارجه کشورهای عربی در کویت برگزار شد، اعلام کرد که وزیران امور خارجه کشورهای عربی در نشست امروز خود به امکان حضور سوریه در نشست آتی سران اتحادیه عرب و رفع تعلیق عضویت این کشور در اتحادیه عرب نپرداختند.

العالم- کشکول

احمد ابوالغیط گفت: "موضوع بازگشت یک کشور به اتحادیه عرب و دعوت از آن برای شرکت در نشست سران، مستلزم رایزنی، گفت‌وگو و نگاه کشورهای عضو و برداشتن برخی گام‌ها از جانب سوریه است؛ و این موضوعی است که مطرح نشد و ما نیز به آن نپرداختیم." او مدعی شد که "شرایط برای بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب مهیا نیست".

اظهارات دبیرکل اتحادیه عرب مبنی بر مهیا نبودن بازگشت سوریه به اتحادیه عرب در حالی بیان شد که تعدادی از کشورهای عربی از جمله مصر، امارات، عمان و الجزایر میزبان بعدی سران اتحادیه عرب خواهان بازگشت سوریه به این اتحادیه شده‌اند و وزیر خارجه الجزایر در روزهای گذشته با سفر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب رایزنی کرده است. این وزیر الجزایری همچنین گفته است: "زمان بازگشت سوریه به اتحادیه عرب فرا رسیده، و کرسی سوریه بایستی بدون مداخله در سیاست‌های آن، به آن بازگردانده شود." او تأکید کرد که کشورش با تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب اصلا موافق نبود.

موضوع قابل توجه در اظهارات ابو الغیط این است که فلسطین از جایگاه و اهمیت خاصی در اتحادیه عرب برخوردار نیست و وزرای خارجه این اتحادیه به طور کلی آن را نادیده می‌گیرند. اما درخصوص سوریه نیز، این وزرا هیچ اشاره‌ای به بازگشت عضویت آن به اتحادیه عرب نکرده‌اند!!. به نظر می‌رسد وزرای خارجه عرب فقط سرگرم یمن هستند به این دلیل که ابوالغیط فراموش نکرده است که دولت نجات ملی در صنعا را مسئول مصیبت‌ها و مشکلات ملت یمن معرفی کند که در نتیجه محاصره و بمباران مناطق مختلف این کشور است!!.

ما امیدوار بودیم که ابوالغیط حداقل به رژیم صهیونیستی و جنایات بی‌شمار آن علیه ملت فلسطین و نیز مخالفت نفتالی بنت، نخست‌وزیر آن با وجود کشوری به نام فلسطین، اشاره کند. همچنانکه امیدواریم بودیم ابوالغیط به جنایت یهودی‌سازی قدس و بیرون راندن فلسطینیان از آن و همچنین جنایات این رژیم علیه سوریه اشاره کند که در معرض حملات متجاوزانه صهیونیست‌ها قرار گرفته است. اگر اتحادیه عرب را که شخصی به نام ابو الغیط رهبری می‌کند و این دشمن جهان اسلام را نادیده می‌گیرد پس این اتحادیه چه فایده‌ای می‌تواند داشته باشد؟

در واقع، زمان عجیبی است؛ زمان سیطره دلار نفت و گاز بر تصمیمات در اتحادیه عرب.. در چنین زمانی بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیاز به "بحث" دارد اما استقبال رژیم‌های عربی از اسرائیل و پهن کردن فرش قرمز برای قاتلانی مانند بنیامین نتانیاهو، لاپید و نفتالی بنت و اسحاق هرتزوگ نیازی به بحث و بررسی ندارد.

ابوالغیط قبل از هر کس دیگری می‌داند که سوریه نیازی به اتحادیه عرب ندارد و این عرب‌ها هستند که به بازگشت سوریه نیاز دارند و این واقعیت را عمان بدر البوسعیدی، وزیر خارجه عمان امروز در جریان سفرش به دمشق به صراحت گفت: "سوریه سنگ بنای اقدام مشترک اعراب است و عرب‌ها مشتاق دیدار با او هستند.

پربیننده ترین خبرها