دفاع حزب ریاست‌جمهوری لبنان از حزب‌الله و سلاح آن

دفاع حزب ریاست‌جمهوری لبنان از حزب‌الله و سلاح آن
سه شنبه 12 بهمن 1400 - 12:12

رئیس «التیار الوطنی الحر» گفت، دنبال شانه‌خالی کردن از سند تفاهم میان این حزب و جنبش حزب‌الله نیست.

العالم - لبنان

«جبران باسیل» رئیس حزب «التیار الوطنی الحر» (جریان آزاد ملی لبنان/وابسته به رئیس‌جمهور این کشور) در مصاحبه‌ای به «فرانس ۲۴» گفت، قصدی برای کنار گذاشتن سند تفاهم با حزب‌الله معروف به «مار میخائیل» را ندارد بلکه به دنبال توسعه آن است.

وی ضمن اعلام اینکه اگر قصد شانه خالی کردن از توافق با حزب‌الله را داشت، زمانی که مورد تحریم آمریکا قرار گرفت این کار را می‌کرد، افزود: قصد حفظ توافق‌ها با متحدانمان بویژه با طیفی اساسی مانند حزب‌الله را داریم؛ طیفی که برای دفاع از لبنان و آزادسازی اراضی آن هزینه داده است؛ ما انزاوی حزب‌الله را نمی‌پذیریم بویژه آنکه قصدی خارجی به این منظور وجود دارد.

ششم فوریه ۲۰۰۶ بود که «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله و «میشل عون» رئیس‌جمهور فعلی لبنان توافق میان حزب‌الله و حزب التیار الوطنی الحر را در کلیسای «مار میخائیل» در حومه ضاحیه (جنوب بیروت) امضا کردند و همپیمانی میان دو طرف آغاز شد.

باسیل در خصوص طرحی که کویت اخیرا با هماهنگی شورای همکاری برای لبنان ارائه داده، گفت، پاسخ لبنان به این طرح تا حد امکان عینی است و نشان دهنده جدیت لبنان در گشودن درهای گفت‌وگو و نیز تمایل برای حل بزرگترین بحران لبنان است.

وی در خصوص سلاح حزب‌الله که بحث و جدل‌ها در خصوص آن زیاد است و عده‌ای خواهان خلع سلاح حزب‌الله هستند، هم گفت: از نظر ما این سلاح برای دفاع از لبنان و حاکمیت آن کارکردی تعیین‌شده دارد.

باسیل: سلاح حزب‌الله برای دفاع از لبنان کارکردی تعیین شده دارد.

رئیس التیار الوطنی الحر در خصوص اقدام «سعد الحریری» رئیس جریان «المستقبل» لبنان در تعلیق فعالیت سیاسی‌اش گفت، نمی‌پذیرد که «حضور اهل سنت» در لبنان در خطر باشد، خطر برای اهل سنت خطر برای مسیحیان و همه طوایف است و « ما به دنبال رفع خطر یا حتی احساس خطر هستیم».

جبران باسیل درباره ورود «بهاء الحریری» برادر بزرگتر سعد الحریری به عرصه سیاسی گفت، این حق هر لبنانی است و امید است که هر ورودی به این عرضه منجر به وحدت ملی شود.

وی درباره سفر هیاتی از جریان آزاد ملی به دمشق هم تصریح کرد، این حزب دعوتنامه‌ای از سوریه دریافت کرده و به آن پاسخ مثبت داده و در این سفر فقط درباره منافع لبنان صحبت کرده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها