گزارش | عفو بین الملل: اسرائیل یک رژیم آپارتاید است

گزارش | عفو بین الملل: اسرائیل یک رژیم آپارتاید است
سه شنبه 12 بهمن 1400 - 20:06

رژیمی آپارتاید؛ واقعیتی است که عملکرد چندین دهه رژیم اشغالگر صهیونیستی و نحوه برخورد آنها با فلسطینیان تایید شده است. اما  مهم افشا کردن این واقعیت به طور رسمی و علنی از طریق گزارش منتشر شده توسط عفو بین الملل است.

العالم - فلسطین اشغالی

عفو بین الملل امروز سه شنبه گزارش رسمی خود را در کنفرانس مطبوعاتی در هتلی در شهر قدس با عنوان "نظام آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها" منتشر کرد.

عفو بین الملل در این گزارش که به رغم مخالفت اسرائیل منتشر کرد، اعلام کرد: باید مقامات اسرائیلی به دلیل جنایت تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها مجازات شوند. ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم کسانی را که مرتکب نقض‌هایی شده‌اند محاکمه کنند.

در این گزارش آمده است: ما می‌دانیم اسرائیل تاریخ و کارنامه ضعیفی در مجازات مسئولان دارد برای همین از نهادهای بین المللی از جمله دیوان کیفری بین المللی می‌خواهیم وارد عمل شوند.

عفو بین الملل در گزارش خود آورده است: تحقیقات ما نشان می‌دهد که چگونه اسرائیل به ظلم و سلطه جویی علیه فلسطینی‌ها پرداخته است. این شامل فلسطینی‌های مقیم اسرائیل و اراضی فلسطین و آوارگان در کشورهای دیگر می‌شود.

در گزارش عفو بین الملل با عنوان "نظام آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها: نظام بیرحمانه‌ای که برپایه سلطه‌گری و جنایت ضدبشری است"، آمده است: عملیات سلطه بر اراضی و املاک فلسطین، اقدامات قتل غیرقانونی، انتقال اجباری، محدودیت‌های شدید بر تردد، محروم کردن فلسطینی‌ها از حقوق شهروندی و تابعیت همگی بخش‌هایی از نظامی هستند که به تبعیض نژادی می‌پردازد. اسرائیل با نقض‌هایی که جنایت ضدبشری و تبعیض نژادی به حساب می‌آیند این نظام را حفظ می‌کند.

عفو بین الملل از دیوان کیفری بین المللی خواست جنایت تبعیض نژادی را در راستای تحقیقات کنونی خود در اراضی فلسطین بررسی کند.

عفو بین الملل همچنین از تمام کشورها خواست عاملان جنایت‌های تبعیض نژادی را محاکمه کنند.

آنییس کالامار؛ دبیر کل سازمان عفو بین‌الملل امروز اینجاست تا از مقامات اسرائیلی بخواهد به نژادپرستی خود علیه فلسطینیان پایان دهند و از جامعه بین المللی می خواهد گام های قاطعی برای مقابله با جنایات ضد انسانی بردارد که برای حفظ رژیم نژادپرستی مرتکب شده است.

مقامات اشغالگر به سرعت به این گزارش حمله کردند و عفو بین‌الملل را به یهودستیزی متهم کردند، این در حالی است که یاییر لاپید، وزیر اشغالگر در امور خارجه با حمله به ایران و سوریه در صدد تحریف موضوع برآمد و گفت این سازمان داستان های مقاومت فلسطین درباره اقدامات اسرائیل را تکرار می کند.

یائیر لاپید می گوید سازمان عفو بین‌الملل یک سازمان حقوق بشری نیست، بلکه یک سازمان رادیکال است که بدون بررسی حقایق، تبلیغات می‌کند. عفو بین الملل به جای جستجوی حقیقت، دروغ های منتشر شده توسط سازمان های تروریستی را تکرار می کند.

اما حقایقی که لاپید خواستار یافتن آن است در صحنه وجود دارد و مستند است؛ کشتار دسته جمعی فلسطینیان در حملات مکرر رژیم صهیونیستی به نوار غزه، گواه جنایات اشغالگر علیه بشریت است. کشتار تظاهرکنندگان فلسطینی ابزاری برای تداوم نژادپرستی است که آپارتاید بودن این رژیم را نیز نشان می دهد.

بازداشت های اداری، شکنجه زندانیان و دستگیری های خودسرانه افراد به ویژه کودکان نیز بر آن افزوده می شود به گونه ای که نیروهای اشغالگر علاوه بر محدودیت های شدید برای تردد فلسطینیان و رفتار با آنها بر اساس اینکه آنها شهروند درجه دوم هستند، سال گذشته بیش از هزار و دویست و پنجاه کودک فلسطینی را دستگیر کردند.

بر این اساس، سازمان عفو بین‌الملل خواستار توقف پوشش دادن جنایات اشغالگران در سازمان ملل و تحریم همه جانبه تسلیحاتی شد و تاکید کرد که محدود شدن محافل بین‌المللی به محکوم کردن این رژیم، باعث افزایش رنج فلسطینیان خواهد شد که از زمان تأسیس رژیم نژادپرست اسرائیل آغاز شده است.

پربیننده ترین خبرها