مذاکرات وین و ادعای ضرب الاجل آمریکایی ها

مذاکرات وین و ادعای ضرب الاجل آمریکایی ها
چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 14:56

چند روز پیش یک مقام وزارت خارجه آمریکا که نامش در رسانه‌ها فاش نشده، از ورود مذاکرات وین به مرحله نهایی خبر داد و مدعی شد با توجه به سرعت پیشرفت‌های هسته‌ای ایران، فقط چند هفته برای رسیدن به توافق هسته‌ای فرصت است و بعد از آن، دیگر در وضعیت بازگشت به توافق قرار نداریم.

العالم- نظرکده

در حالی‌که کارشناسان معتقدند این نخستین باری نیست که آمریکایی‌ها درباره پایان یافتن زمان در مذاکرات هسته‌ای سخت می‌گویند. در مقابل، طرف ایرانی می‌گوید که به طور نامحدود وارد مذاکره نشده است. با توجه به اینکه هیئت‌های مذاکره‌کننده، برای تصمیم‌گیری نهایی به کشورشان بازگشته‌اند یعنی پیشنهاداتی مطرح شده و بایستی درباره آنها تصمیم نهایی را اتخاذ کرد، و لذا این اظهارات مقام آمریکایی، در چارچوب اعمال فشار علیه ایران جهت امتیازگیری مطرح شده است.

برخی دیگر بر این باورند که آمریکایی‌ها سناریوهای مختلفی را در این دور از مذاکرات مد نظر قرار داده‌اند و انتظارات و امتیازات بیشتری از توافق هسته‌ای دارند ولی به هیچ‌یک نرسیده‌اند. در حالی‌که هیئت مذاکره‌کننده ایرانی تأکید کرده که متن توافق هسته‌ای و تعهدات طرفین به آن معیاری برای دستیابی به اجماع در دور جدید مذاکرات است.

کارشناسان خاطرنشان می‌کنند که برنده این دور از مذاکرات ایران خواهد بود؛ چرا که در نهایت، تحریم‌های ظالمانه علیه این کشور لغو و تجارت بین‌المللی برای آن تسهیل خواهد شد.

کارشناسان با تأکید بر اینکه توافق نهایی درباره برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی حاصل خواهد شد، عنوان می‌کنند که آمریکا وانمود می‌کند که سیاست انعطاف‌پذیری را در این پرونده دنبال می‌کند.

پربیننده ترین خبرها