"هراس اسرائیل و آمریکا" مانع از رسیدن طوفان‌های یمن به امارات نمی‌شود

چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 22:34

بعد از "طوفان‌های" یمن که امارات را هدف قرار داد، اسرائیل و آمریکا برای حمایت از امارات خیز برداشتند؛ اسرائیل اعلام کرد به این کشور سامانه‌های هشدار سریع می‌دهد که شامل تجهیزات راداری و نرم‌افزارهای نظارت است، آمریکا نیز تصمیم گرفت که جنگنده های پیشرفته به امارات اعزام و از پدافند هوایی این کشور حمایت کند.

العالم- کشکول

درباره جزئیات این کمک اضطراری آمریکا به امارات گزارش شده که لوید اوستن، وزیر دفاع آمریکا روز سه‌شنبه با محمد بن زاید، ولیعهد امارات تماس تلفنی برقرار و اعلام کرده که آمریکا یک ناو جنگی همراه با جت‌های بمب‌افکن و تجهیزات نظامی دیگر را برای کمک به امارات در مقابل حملات انصارالله یمن، عازم منطقه خواهد کرد تا نشان دهد که این کشور خلیج‌فارس متحد راهبردی آمریکا است. طبق بیانیه کاخ سفید، دولت آمریکا علاوه بر ناوشکن موشک‌انداز "یواس‌اس کُل"، آمریکا هواپیماهای جنگنده "نسل پنجم" خود را به امارات خواهد فرستاد. هواپیماهای نسل پنجم نیروی هوایی آمریکا شامل جنگنده‌های فوق پیشرفته و رادارگریز "اف 35" می‌شوند. بیانیه دولت آمریکا می‌افزاید که برای پیشگیری از حملات و تهدیدها علیه امارات، آمریکا به انتقال اطلاعات به ابوظبی نیز ادامه می‌دهد.

گفته می‌شود که امارات از سال 2011 قراردادی به ارزش میلیاردها دلار برای دستیابی به موشک‌های دفاعی آمریکایی "تاد" امضا کرده است و ماه گذشته نیز برای دستیابی به سامانه‌های دفاعی قراردادی به ارش 3.5 میلیارد دلار با یک شرکت کره‌جنوبی منعقد کرد.

صرف‌نظر از اینکه غرب و در راس آن، آمریکا از حدود 7 سال پیش امارات و عربستان سعودی را می‌دوشند، ولی شهروندان این دو کشور حق دارند که این سوال را مطرح کنند که آیا وقت آن نرسیده که ابوظبی و ریاض این جنگ پوچ علیه یمن را، که خشک و تر در آن با هم سوخته و هیچ چشم‌اندازی برای پایان آن وجود ندارد، متوقف سازند؟! آیا امارات و عربستان سعودی فقط به خاطر جنگ می‌جنگند؟ آیا رهبران این دو کشور درک نکرده‌اند که امنیت و آرامش‌شان در گرو پایان دادن به این جنگ است؟ تا زمانی‌که جنگ یمن متوقف نشود هیچ سلاحی نمی‌تواند حملات یمنی‌ها به کشورهای متجاوز را خنثی کند.

بهترین پاسخ به این "هراس و وحشت آمریکا و اسرائیل" را محمد علی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن طی توییتی داد و گفت: "استمرار حملات پهپادی و راکتی یمن علیه عربستان در طول سال‌های گذشته دروغ بودن آمادگی پدافند هوایی در امارات را نشان می‌دهد. اگر همپیمانان امارات قدرت حمایت از آن را داشتند، از عربستان حمایت می‌کردند، آیا پول ابوظبی با پول ریاض تفاوت دارد؟ جنگ روانی آنها در حد تهوع‌ خنده‌دار است، همزمان که کشورهای متخاصمی چون آمریکا، انگلیس، عربستان، امارات و همپیمانان آنها رهگیری و براندازی راکت‌ها و پهپادهای یمنی را اعلام می‌کنند، هدف قرار گرفتن غیرنظامیان را محکوم می‌کنند." او افزود: همزمان که براندازی راکت‌ها و پهپادها را اعلام می‌کنند، به دنبال سلاح‌های پیشرفته دفاعی هستند،این جستجو برای چیست؟

پربیننده ترین خبرها