عفو بین‌الملل: به تلاش خود برای افشای جنایت‌های نژادپرستانه اسرائیل علیه فلسطینیان ادامه می‌دهیم

عفو بین‌الملل: به تلاش خود برای افشای جنایت‌های نژادپرستانه اسرائیل علیه فلسطینیان ادامه می‌دهیم
پنج‌شنبه 14 بهمن 1400 - 11:13

دبیرکل سازمان عفو بین الملل اعلام کرد که این سازمان تا زمان تکمیل گزارش خود درباره افشای جنایت‌های نژادپرستانه رژیم صهیونیستی علیه فلسطینیان دست از تلاش برنمی‌دارد.

العالم - فلسطین اشغالی

روز گذشته «اگنس کالامارد» دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل که پیش‌تر گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در امور اعدام‌های فراقانونی بود، در دیدار با «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در شهر رام الله واقع در کرانه باختری اعلام کرد: ما دعوت‌نامه‌ای از رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین دریافت کردیم تا گزارشی از کارهایی که انجام داده‌ایم را ارائه کنیم.

به نوشته روسیا الیوم، وی افزود: این گزارش درباره نظام آپارتاید ایجاد شده توسط مقامات اسرائیلی و جنایت‌های نژادپرستانه علیه فلسطینیان است.

دبیرکل سازمان عفو بین‌الملل تصریح کرد: مباحث عمیقی درباره اینکه ما در برابر همه دنیا چه کاری برای پایان دادن به نژادپرستی و نظام آپارتاید انجام می‌دهیم، وجود دارد.

اگنس کالامارد با اشاره به اینکه اسرائیل هرگونه بحث درباره این گزارش را رد کرده اظهار داشت: اما ما تا زمان افشای جنایت‌های نژادپرستانه اسرائیل به کار خود ادامه خواهیم داد. انتشار این گزارش نخستین گام در این زمینه بود و ما با 70 سازمان بین المللی برای پایان دادن به نظام آپارتایدی که توسط اسرائیل تداوم یافته است، همکاری خواهیم داشت.

این مقام سازمان عفو بین‌الملل تاکید کرد، در ماه‌ها و سال‌های آینده فعالیت‌های زیادی در این زمینه انجام می‌دهیم و همچنین هر کاری که لازم است سازمان‌های بین المللی برای افشای اقدامات نژادپرستانه و جنایت‌های اسرائیل علیه فلسطینیان انجام دهند را تکمیل خواهیم کرد.

وی گفت، اسرائیل هژمونی خود را علیه فلسطینیان تحمیل کرده و به جدا کردن فلسطینیان از یکدیگر ادامه می‌دهد. این گزارش نشان می‌دهد که اسرائیل چگونه از طریق تصرف زمین و اموال فلسطینی‌ها، کشتار غیر قانونی آنها ،مهاجرت اجباری فلسطینیان و محدودیت در آزادی رفت و آمد آنها، به یک نظام آپارتاید تبدیل شده است.

محمودعباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز از تلاش‌های سازمان عفو بین‌الملل طی چند سال گذشته و انتشار گزارشی که اسرائیل را به عنوان یک نظام آپارتاید معرفی می‌کند قدردانی کرد.

محمود عباس گفت، تشکیلات خودگردان فلسطین از تمامی کشورها و سازمان‌های جهان برای تبیین آن چه که در این گزارش آمده است تشکر می‌کند و اقداماتی را که از حقوق مشروع مردم فلسطین حمایت کرده و منجر به تکمیل این گزارش می‌شود انجام خواهد داد تا اشغالگری در سرزمین فلسطینیان پایان یافته و ملت فلسطین آزادی و استقلال خود را به دست آورند.

همچنین جنبش مقاومت اسلامی «حماس» و جنبش جهاد اسلامی از گزارش سازمان عفو بین الملل که رژیم صهیونیستی را یک رژیم آپارتاید می‌داند استقبال کردند.

عفو بین‌الملل روز سه شنبه گزارش رسمی خود را در کنفرانس مطبوعاتی در هتلی در شهر قدس با عنوان «نظام آپارتاید اسرائیل علیه فلسطینی‌ها» منتشر کرد.
عفو بین‌الملل در این گزارش که به رغم مخالفت اسرائیل منتشر شد، اعلام کرد: باید مقامات اسرائیلی به دلیل جنایت تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها مجازات شوند. ما از مقامات اسرائیلی می‌خواهیم کسانی را که مرتکب نقض‌هایی شده‌اند محاکمه کنند.

با این گزارش عفو بین‌الملل در متهم کردن رژیم صهیونیستی به اعمال سیاست نظام آپارتاید و تبعیض نژادی علیه فلسطینی‌ها و شهروندان عرب ساکن اراضی اشغالی به سازمان‌های حقوقی «بتسیلم» و دیده بان حقوق بشر می‌پیوندد.

عفو بین‌الملل همچنین از تمام کشورها خواست عاملان جنایت‌های تبعیض نژادی را محاکمه کنند.

قبل از انتشار گزارش مذکور، رژیم صهیونیستی دوشنبه مدعی شد که این گزارش به طور کلی «حق موجودیت» اسرائیل را نادیده می‌گیرد.

به نوشته «دویچه وله» آلمان، حالا دولت فدرال آلمان آشکارا اتهامات و انتقادهای عفو بین الملل علیه رژیم صهیونیستی را رد کرده است. یک سخنگوی دولتی در برلین اعلام کرد که آلمان تمرکز یک جانبه بر اسرائیل را رد می کند.

به این ترتیب دولت آلمان از انتقادهای عفو بین‌الملل به رژیم صهیونیستی فاصله گرفت.

در گزارش عفو بین‌الملل آمده است: عملیات سلطه بر اراضی و املاک فلسطین، اقدامات قتل غیرقانونی، انتقال اجباری، محدودیت‌های شدید بر تردد، محروم کردن فلسطینی‌ها از حقوق شهروندی و تابعیت، همگی بخش‌هایی از نظامی هستند که به تبعیض نژادی می‌پردازد. اسرائیل با نقض‌هایی که جنایت ضدبشری و تبعیض نژادی به حساب می‌آیند این نظام را حفظ می‌کند.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها