گزارش| با کشیده شدن جنگ‌های خاورمیانه به امارات، آمریکا نیز درگیر آنها می‌شود

گزارش| با کشیده شدن جنگ‌های خاورمیانه به امارات، آمریکا نیز درگیر آنها می‌شود
شنبه 16 بهمن 1400 - 12:27

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی به افزایش احتمال درگیر شدن واشینگتن در جنگ‌های خاورمیانه پس از چندین حمله به امارات پرداخت.

العالم _ آمریکا

آسوشیتدپرس در گزارشی نوشت: جنگ‌های خاورمیانه که مدت‌ها امارات متحده عربی را احاطه کرده بود، اکنون به زندگی روزمره این کشور متحد آمریکا نفوذ کرده است و همین امر می‌تواند آمریکا را بیشتر به منطقه‌ای که به دلیل تنش‌ها با ایران برافروخته است، بکشاند.

نیروهای یمنی از ژانویه حملات موشکی و پهپادی را به امارات، فدراسیونی متشکل از هفت شیخ‌نشین شامل محل استقرار ابوظبیِ نفت‌خیز و آسمان‌خراش‌ها و سواحل دبی، انجام داده اند. نیروهای آمریکایی در پایگاه هوایی الظفره در ابوظبی، محل استقرار حدود 2000 نیروی آمریکایی، دو بار با موشک‌های پاتریوت خود برای کمک به رهگیری حملات هوایی ارتش یمن آتش گشوده اند.

این دو حادثه اولین بار از سال 2003 رخ می‌دهد ؛ زمانی که ایالات متحده پاتریوت را در نبرد شلیک کرده است -- یک دوره تقریباً 20 ساله. این امر همچنین پس از خروج آشفته دولت بایدن از افغانستان و اعلام پایان مأموریت جنگی آمریکا در عراق حادث می‌شود.
اگرچه ایالات متحده تحت‌الشعاع بحران اوکراین قرار دارد، اکنون می‌گوید که جت‌های جنگنده پیشرفته‌تری را به امارات می‌فرستد و همچنین ناو یو‌اس‌اس کول را برای ماموریت به آنجا اعزام می‌کند. این سرریز جنگ چندین‌ساله یمن به امارات، نیروهای آمریکایی را در تیررس حملات نیروهای یمنی قرار می‌دهد - و خطر تشدید تنش منطقه‌ای را در یک لحظه حیاتی از مذاکرات در وین برای بازگرداندن توافق هسته‌ای ایران با قدرت‌های جهانی افزایش می‌دهد.

امارات از زمان تأسیس در سال 1971، گوشه‌ای امن از خاورمیانه بوده است. در طول جنگ خونین دهه 1980 بین ایران و عراق، بندر عظیم جبل علی دبی کشتی‌های آسیب‌دیده در جنگ نفتکش‌ها را تعمیر کرد. جنگ خلیج‌فارس در سال 1991 منجر به فرار کویتی‌ها به امارات شد و روابط نظامی نزدیکی را که آمریکا امروز با این کشور دارد، به وجود آورد.

پس از آنها، جنگ‌های افغانستان و عراق بار دیگر باعث شد دبی پول و خانواده‌های مهاجران ثروتمند را جذب کند. اما به نظر می‌رسید که امارات همیشه در میان جنگ‌های همسایگان خود خارج از محدوده باقی می‌ماند. بخشی از آن ناشی از سیاست خارجی میانه‌روی بنیان‌گذاران امارات بود که ثروت نفتی آن‌ها شهرها را از شن و ماسه ساخته بود، و دیگری به دلیل اهمیت اقتصادی آن.

اما در زمان شیخ محمد بن زاید آل نهیان، ولی‌عهد ابوظبی و حاکم واقعی این کشور از سال 2014، امارات رویکرد بسیار مشهودتری در پیش گرفته است. این تغییر در هیچ مکانی به اندازه یمن مشهود نیست، جایی که در سال 2015 به ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در حمایت از دولت فراری یمن علیه انصارالله پیوست.

امارات در سال 2019 تا حد زیادی نیروهای زمینی خود را از مناطق درگیری خارج کرد زیرا جنگ به بن‌بست رسید و ائتلاف با انتقادات گسترده بین‌المللی به دلیل حملات هوایی که منجر به کشته شدن غیرنظامیان شد، مواجه بود. اما تشدید درگیری‌ها در هفته‌های اخیر، ضدحملات نیروهای یمنی را در عمق امارات به همراه داشت.

حالا در میان گزارش‌های کالاهای آفتابی و شوخی‌های صبحگاهی، رادیوی دولتی دبی برنامه‌های خبری را با گزارش‌هایی درباره آخرین حملات آغاز می‌کند. یک پیام جدید در برخی بخش‌های تجاری از مردم می‌خواهد که "شایعات" را به اشتراک نگذارند - یادآور این موضوع که چگونه این کشور خودکامه که قبلاً گفتمان را شدیداً محدود می‌کرد، حالا اشتراک‌گذاری هر ویدئویی را که حمله یا رهگیری موشکی را نشان می‌دهد جرم‌انگاری کرده است.

وزارت امور خارجه ایالات متحده از آمریکایی‌ها خواسته است "به دلیل تهدید حملات موشکی یا پهپادی در سفر به امارات تجدید نظر کنند." وزارت امور خارجه انگلستان روز چهارشنبه به صراحت هشدار داد که "حملات بعدی بسیار محتمل است." خاویر شاتل، سفیر فرانسه گفت فرانسه جت‌های جنگنده رافال مستقر در امارات متحده عربی را برای "ماموریت‌های نظارت، کشف و رهگیری در صورت لزوم" اعزام خواهد کرد.

با این حال، کافه‌ها و هتل‌های دبی همچنان شلوغ هستند زیرا این ایالت‌شهر پس از تکمیل یک کمپین بزرگ واکسیناسیون در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا از مسافران و مشاغل استقبال می‌کند.

اما ادامه تجارت، مستلزم حفظ امنیت در امارات متحده عربی برای همه است. امارات سرمایه‌گذاری هنگفتی در زمینه دفاع ضدهوایی انجام داده است. دفاع ضدهوایی امارات هم از موشک پاتریوت و هم از ترمینال دفاع منطقه ای ارتفاع‌بالا یا تاد (THAAD) استفاده می‌کند که با هزینه بیش از یک میلیارد دلار خریداری شده است.

ژنرال فرانک مک‌کنزی، رئیس فرماندهی مرکزی ارتش ایالات متحده، می‌گوید امارات از تاد در دو رهگیری استفاده کرد؛ اولین باری که این سیستم در جنگ شلیک می‌شود.

آمریکا روز پنجشنبه از فروش احتمالی 65 میلیون دلاری قطعات سامانه‌های موشکی هاوک، پاتریوت و تاد به امارات خبر داد.

با این حال، موشک‌های پاتریوت که در حومه دبی قابل مشاهده هستند، سال‌هاست که شمال را به سمت ایران نشانه رفته‌اند که شیخ محمد آن را بزرگترین تهدید برای خود می‌داند. اما حملات نیروهای ارتش یمن از جنوب‌غربی انجام شده است. و چهارشنبه هفته گذشته، ارتش امارات متحده عربی اذعان کرد که پهپادهای رهگیری‌شده توسط یک گروه مخفی که قبلاً یک کاخ در عربستان سعودی را از عراق هدف قرار داده بود، به پرواز درآمده است. این امر، منطقه‌ای را که باید توسط پدافند هوایی محافظت شود، گسترش می‌دهد و باری اضافی را بر دوش اماراتی‌ها قرار می‌دهد و خطر احتمال وقوع یک حمله پیچیده را تشدید می‌کند.

چنین حمله‌ای می‌تواند فاجعه‌بار باشد، مانند حمله سال ۲۰۱۹ که موشک‌های کروز و پهپادها با موفقیت به عربستان سعودی نفوذ کردند و به قلب صنعت نفت این کشور در بِقِیْق حمله کردند. این حمله به طور موقت تولید این کشور پادشاهی را به نصف رساند و قیمت جهانی انرژی را به بیشترین سطح از زمان جنگ خلیج‌فارس در سال 1991 افزایش داد.

پیش از این نیز ارتش یمن پایگاه هوایی الظفره را که محل حضور عمده آمریکایی هاست، به عنوان یک هدف مشروع توصیف کرده است. هر حمله‌ای که به نیروهای آمریکایی آسیب برساند احتمالاً پاسخ واشینگتن را به همراه خواهد داشت، حتی اگر رئیس‌جمهور جو بایدن امیدوار باشد بار دیگر بر چین و روسیه متمرکز شود. و استقرار وعده‌داده‌شده‌ی کول و جت‌های جنگنده پیشرفته به این معنی است که تجهیزات آمریکایی بیشتری به زودی به امارات وارد خواهد شد.

جان کربی، سخنگوی پنتاگون چهارشنبه هفته گذشته در این خصوص گفت: «آنها تعهد ما را به شرکای اماراتی‌مان و همچنین آمادگی برای مقابله با تهدیدات واقعی که امارات در معرض آن قرار دارند را نشان خواهند داد. ... و کاملا صادقانه بگویم، این فقط اماراتی‌ها نیستند، بلکه نیروهای ما در الظفره نیز (متأثر از آن) هستند.»

پربیننده ترین خبرها