وزیر خارجه الجزائر: اعطای عضویت ناظر به تل آویو در اتحادیه آفریقا «اشتباه مضاعف» است

وزیر خارجه الجزائر: اعطای عضویت ناظر به تل آویو در اتحادیه آفریقا «اشتباه مضاعف» است
شنبه 16 بهمن 1400 - 14:46

وزیر امور خارجه الجزائر ضمن اعلام دلایل مخالفت با اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا، آن را «اشتباه مضاعف» توصیف کرد.

العالم - آفریقا

«رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزائر روز جمعه، اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را اشتباه مضاعف خواند.

بر اساس گزارش خبرگزاری آناتولی، وزیر امور خارجه الجزائر مصاحبه‌ای با شبکه «فرانس۲۴» در ادیس‌بابا، پایتخت اتیوپی داشته است؛ شهری که هم‌اکنون و برای دو روز میزبان سی و پنجمین نشست آفریقایی شده است.

لعمامره در پاسخ به سوالی در خصوص اعطای وضعیت ناظر به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا گفت: «ما ابتکار عمل اعطای وضعیت ناظر به هیچ طرفی (اشاره به رژیم صهیونیستی) را بر عهده نگرفتیم؛ چرا که در خصوص این مسئله یک خطای مضاعف وجود دارد».

وی در ادامه اظهار داشت: «خطای اول این است که تصمیمی مبنی بر اعطای وضعیت ناظر به تل‌آویو، بدون هیچ مشورتی با اعضای اتحادیه آفریقا از جمله الجزائر گرفته شود. این تصمیم بدی بود و نباید اتخاذ می‌شد».

وزیر امور خارجه الجزائر ضمن تاکید بر این نکته که اگر در این خصوص مشورت‌های قبلی صورت می‌گرفت بدون شک چنین تصمیمی گرفته نمی‌شد، تاکید کرد: «خطای دوم آن است که باید توجه شود بین دولت‌های عضو اتحادیه آفریقا درباره این مسئله شکاف وجود دارد؛ شکافی که بدون بررسی نادیده گرفته شد».

وی در ادامه افزود: این وضعیت بدی برای سازمان است و هم‌بستگی بین اعضا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. انتظار داریم تا برخی از دولت‌های عضو اتحادیه آفریقا طی نشست حاضر در اتیوپی، لغو پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر را مطالبه کنند.

این مخالفت‌ها در حالی است که ماه گذشته وزارت خارجه تل‌آویو اعلام کرده بود که سفیرش در اتیوپی اعتبارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا تقدیم کرده است.

پس از این ادعای رژیم صهیونیستی رسانه‌های عربی اعلام کرده بودند که هفت دولت عضو اتحادیه آفریقا مراتب اعتراض خود به تصمیم اعطای وضعیت ناظر به تل‌آویو را اعلام کرده‌اند؛ این موضعی بود که اتحادیه کشورهای عربی نیز با آن همراهی کرد.

فارس

پربیننده ترین خبرها