معانی پیوستن تل‌آویو به «ائتلاف عربی» به فرماندهی آمریکا

معانی پیوستن تل‌آویو به «ائتلاف عربی» به فرماندهی آمریکا
چهارشنبه 13 بهمن 1400 - 11:57

یک وب‌سایت یمنی در گزارشی به بررسی معانی مشارکت رژیم صهیونیستی در رزمایش مشترک کنونی در بحرین با مشارکت آمریکا پرداخت.

العالم - آسیا

هفته جاری ناوگان پنجم دریایی آمریکا مستقر در بحرین در توییتی در این زمینه نوشت که «بزرگترین رزمایش دریایی منطقه خاورمیانه» با عنوان«IMX / CM 2022» از ۳۱ ژانویه (دوشنبه ۱۱ بهمن) در بحرین آغاز شده است. در این رزمایش، ۹ هزار پرسنل، ۵۰ فروند کشتی جنگی از بیش از ۶۰ کشور جهان و سازمان بین‌المللی حاضرند.

ارتش رژیم صهیونیستی هم دیروز (سه شنبه) از حضور خود در این رزمایش دریایی با مشارکت آمریکا، عربستان سعودی، مصر، امارات، بحرین و عمان در دریای سرخ خبر داد.

وب‌سایت «الخبر الیمنی» در گزارشی در همین باره نوشت، انجام این رزمایش در زمان سختی که متحدان آمریکا در منطقه پس از حملات اخیر صنعاء به ابوظبی می‌گذرانند چیزی جز گسترش مبنای ائتلاف موسوم به «ائتلاف عربی» نیست ائتلافی که عربستان سعودی در مارس ۲۰۱۵ با مشارکت ۱۷ کشور علیه یمن به راه انداخت و دستاورد قابل توجهی در سطح دستورکارهای آمریکا در منطقه نداشت.

در ادامه این گزارش آمده، صرف‌نظر از هدف رزمایش که بر اساس پیش‌بینی‌ها بیشتر از یک علمیات برای نظامی کردن آب‌های یمن و تشدید محاصره علیه این کشور جنگ‌زده با هدف به زانو درآوردن آن نیست، این روزها فشار بیشتری بر یمن برای آزاد کردن کشتی توقیف شده اماراتی وجود دارد کشتی‌ای که حامل تجهیزات نظامی در آب‌های منطقه‌ای ساحل غربی یمن در حال حرکت بود؛ این بُعد مربوط به تشکیل «ائتلاف سنی شامل کشورهای عربی و اسرائیل برای مقابله با اردوگاه شرق و ایران است».

الخبرالیمنی افزود، علیرغم آنکه آمریکا تحت عنوان‌های مختلف از جمله تاسیس اتحادیه کشورهای دریای سرخ متشکل از هفت کشور مصر، سودان، جیبوتی، یمن، سومالی، اردن و عربستان نتوانست به آن دست پیدا کند اما همزمانی رزمایش مشترک کنونی آمریکا با طرف‌های یاد شده نشان می‌دهد واشنگتن این بار مصمم به انسجام متحدانش در منطقه از جمله تل‌آویو است خصوصا آنکه حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران نزدیک است و نفوذ روسی-چینی در منطقه افزایش پیدا کرده است.

در ادامه این گزارش آمده، اقدام آمریکا در برگزاری مانور مشترک با وجود آنجه دومین مانور مشترک با حضور رژیم صهیونیستی در منطقه به شمار می‌رود در چارچوب آماده‌سازی برای عادی‌سازی گسترده روابط با عربستان سعودی صورت می‌گیرد بویژه آنکه پیش از انجام مانور، رپرتاژ رسانه‌ای در کشورهای حاشیه خلیج فارس و فلسطین اشغالی به راه افتاد که هدف آن «تلاش برای به تصویر کشیدن تهدیدات مشترک ایران و محور مقاومت بود» تا هر مردم هر دو طرف را از نظر روانی آماده عادی‌سازی روابط کنند.

به گزارش فارس، الخبر الیمنی تأکید کرد، موضوع جدیدی در رزمایش مشترک کنونی جز مشارکت عربستان سعودی در کنار رژیم اسرائیل در این رزمایش وجود ندارد و این در راستای گسترش روابطی است که با عبور هواپیمای حامل «اسحاق هرتزوگ» رئیس رژیم اسرائیل از فراز سعودی و تغییراتی در پرچم این کشور در آمادگی برای اعلام رسمی عادی‌سازی روابط آغاز شده است اما موضوع مهم‌تر آن است که رزمایش مذکور همزمان با اعلام ارتش آمریکا مبنی بر آغاز پروازهای هوایی در آسمان یمن آغاز شده و این نشان می‌دهد آمریکا پس از اثبات شکست متحدان خود در خلیج فارس به دنبال آن است که سکان فرماندهی را به دست بگیرد به امید آنکه به برگ نفوذی دست پیدا کند؛ اینها نشان دهنده میزان هراس آمریکا و رژیم صهیونیستی از قدرت رو به افزایش یمن است.

در همین ارتباط، «علی الموشکی» نائب رئیس ستاد مشترک ارتش یمن در دیدار با مقام سازمان ملل اعلام کرد که ائتلاف متجاوز قصد نظامی کردن دریای سرخ را دارد.

پربیننده ترین خبرها