تشکیلات خودگردان: اسرائیل لیاقت عضویت در اتحادیه آفریقا را ندارد

تشکیلات خودگردان: اسرائیل لیاقت عضویت در اتحادیه آفریقا را ندارد
شنبه 16 بهمن 1400 - 16:00

همزمان با تحرکات برخی کشورهای آفریقایی برای لغو عضویت ناظر تل‌آویو در اتحادیه آفریقا، رام‌الله اعلام کرد که تل‌آویو لیاقت عضویت در این اتحادیه را ندارد.

العالم - فلسطین اشغالی

«محمد اشتیه» نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین که برای مشارکت در اجلاس اتحادیه آفریقا به آدیس‌ آبابا، پایتخت اتیوپی، سفر کرده است، امروز (شنبه)، در اظهاراتی مخالفت رام‌الله با اعطای عضویت به رژیم صهیونیستی در اتحادیه آفریقا را اعلام کرد.

نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین، دیشب، به نمایندگی از طرف «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین وارد پایتخت اتیوپی شد. آدیس‌آبابا به مدت دو روز میزان سی‌وپنجمین اجلاس اتحادیه آفریقاست.

بنابر گزارش شبکه «الجزیره»، محمد اشتیه امروز شنبه در این خصوص اظهار داشت: «نباید به‌ازای روش نژادپرستانه اسرائیل در رفتار با فلسطینیان، به آن جایزه داده شود. رفتار غیرانسانی اشغالگران اسرائیلی با فلسطینیان سیاست تبعیض نژادی است». نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان همچنین اضافه کرد: «اعطای عضویت ناظر به اسرائیل در اتحادیه آفریقا جایزه‌ای است که لیاقتش را ندارد. ما خواستار پس گرفتن تصمیم اعطای عضویت به اسرائیل در اتحادیه آفریقا هستیم».

این اظهارات در حالی مطرح شده است که میان شماری از کشورهای آفریقایی تحرکاتی برای جلوگیری از اعطای عضویت ناظر به رژیم صهیونیستی آغاز شده است. پیشتر، منابع الجزایری خبر داده بودند که الجزایر به همراه ۱۳ کشور آفریقایی درباره اخراج رژیم صهیونیستی از اتحادیه آفریقا توافق کرده است. شبکه الجزایری «الواقع» در این خصوص گزارش داده بود که آفریقای جنوبی، تونس، اریتره، سنگال، تانزانیا، نیجر،‌ مجمع‌الجزایر قمر، گابون، نیجریه، زیمباوه، لیبریا و سیشل موافقت خود را با تصمیم الجزایر درباره مخالفت با عضویت تل‌آویو اعلام کرده‌اند.

«رمطان لعمامره» وزیر امور خارجه الجزایر به‌تازگی در گفت‌و‌گو با شبکه «فرانس ۲۴» در این خصوص گفت: «ما ابتکار عمل اعطای جایگاه ناظر به هیچ طرفی (اشاره به رژیم صهیونیستی) را بر عهده نگرفته‌ایم؛ چرا که در خصوص این مسئله یک خطای مضاعف وجود دارد. خطای اول این است که تصمیمی مبنی بر اعطای وضعیت ناظر به تل‌آویو، بدون هیچ مشورتی با اعضای اتحادیه آفریقا از جمله الجزائر گرفته شود. این تصمیم بدی بود و نباید اتخاذ می‌شد».

وزیر امور خارجه الجزائر ضمن تاکید بر این نکته که اگر در این خصوص مشورت‌های قبلی صورت می‌گرفت بدون شک چنین تصمیمی گرفته نمی‌شد، تاکید کرد: «خطای دوم آن است که باید توجه شود بین دولت‌های عضو اتحادیه آفریقا درباره این مسئله شکاف وجود دارد؛ شکافی که بدون بررسی نادیده گرفته شد. این وضعیت بدی برای سازمان است و هم‌بستگی بین اعضا را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. انتظار داریم تا برخی از دولت‌های عضو اتحادیه آفریقا طی نشست حاضر در اتیوپی، لغو پذیرش رژیم صهیونیستی به عنوان عضو ناظر را مطالبه کنند».

وزارت امور خارجه رژیم صهیونیسیتی در تاریخ سی و یکم تیر ماه در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که «آدامسو آلالی» سفیر تل‌آویو در آدیس‌آبابا استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر به اتحادیه آفریقا ارائه کرده است. این برای اولین بار از سال ۲۰۰۲ تاکنون بود که سفیر تل‌آویو در اتیوپی استوارنامه خود را به عنوان عضو ناظر اتحادیه آفریقا ارائه می‌کرد.

کشورهای آفریقایی واقع در جنوب صحرای بزرگ آفریقا روابطشان را با تل‌آویو در جریان جنگی که میان سال‌های ۱۹۶۷ و ۱۹۷۳ رخ داد، قطع کردند؛ اما این روابط در سال ۲۰۰۲ میلادی به حالت عادی‌ بازگشت و از آن زمان تاکنون، تل‌آویو این تصمیم را تأیید نکرده و راهبرد استقبال از آفریقا را در پیش گرفته است.

«یائیر لاپید» وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی پس اعلام عضویت در اتحادیه آفریفا گفته بود: «امروز، روز جشن روابط اسرائیل و آفریقاست و به ما کمک خواهد کرد فعالیت‌های خودمان را در قاره آفریقا با کشورهای عضو این اتحادیه توسعه دهیم». پیشتر، «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) در واکنش به این تصمیم اتحادیه آفریقا نامه‌ای اعتراضی به رئیس کمیسیون این اتحادیه ارسال کرده بود.

فارس

پربیننده ترین خبرها