مطامع رژیم صهیونیستی در قاره آفریقا از دروازه مغرب

مطامع رژیم صهیونیستی در قاره آفریقا از دروازه مغرب
پنج‌شنبه 4 آذر 1400 - 14:39

می گویند واشنگتن و تل آویو تمام تلاش خود را برای اثبات پایبندی به حمایت از مغرب و تقویت همکاری اطلاعاتی، تجسسی، دفاعی، تسلیحاتی و آموزش نظامی به کار گرفته اند. در همین راستا بنی‌گانتز عصر سه شنبه عازم رباط، پایتخت مغرب شد.

العالم - درگوشی

شرکت آمریکایی "لاکهید مارتین"، متخصص در زمینه صنایع نظامی اعلام کرد که موافقت وزارت دفاع آمریکا را برای تحویل سامانه پدافند هوایی "پاتریوت" به مغرب دریافت کرده است، این سامانه در سال 2022 تحویل رباط خواهد شد، مغرب همچنین به تازگی سامانه ضد پهپاد (SKYLOCK) را خریداری کرده است.

آمریکا و رژیم صهیونیستی با افزایش تحرکات خود در آفریقا به خصوص شمال غرب این قاره سعی می کنند از سیر حوادث در این منطقه سبقت بگیرند.

آنها می کوشند مراتب پایبندی خود را به تعهدات عملی خود در قبال مغرب اثبات کنند از جمله به رسمیت شناختن سیطره مغرب بر صحرا که در نوع خود، گونه ای از استعمار نوین در این منطقه است که تفاوتی با اشغالگری رژیم صهیونیستی در فلسطین ندارد.

کما اینکه می کوشند از این طریق الجزایر را تحت فشار قرار داده و آن را مجبور به سازش با رژیم صهیونیستی کنند، استقرار سامانه موشکی یادشده در صحرا در مرز با الجزایر به همین منظور صورت می گیرد.

تلاش های آمریکا و رژیم صهیونیستی برای واداشتن مغرب به سازش کامل با این رژیم چیز تازه ای نیست بلکه به گذشته های دورتر و زمان سلطنت حسن دوم می رسد.

در آن زمان روابط بین مغرب و این رژیم "جنجالی" توصیف شده بود، در همان زمان بود که این رژیم با استفاده از موساد، عملیات موسوم به "یاخین" را از نوامبر 1961 تا 1964 اجرا کرد، در این عملیات، بیش از 97 هزار یهودی مغربی به طور مخفیانه از طریق اروپا به فلسطین اشغالی کوچ داده شدند، در این بین مغرب فقط در یک مرحله نیم میلیون دلار غرامت دریافت کرد.

در 10 دسامبر 2020 با میانجی گری آمریکا توافق سازش بین مغرب و "اسرائیل" امضا شد و در همان سال مغرب به عنوان ششمین کشور عرب اعلام کرد که روابط خود را با رژیم صهیونیستی عادی کرده است.

در 10 دسامبر 2020 دونالد ترامپ، رئیس جمهور وقت آمریکا در توییتی اعلام کرد که توافق سازشی بین ملک محمد ششم، پادشاه مغرب و رژیم صهیونیستی به امضا رسیده است و به موجب آن روابط دیپلماتیک بین دو طرف برقرار می شود.

سازش نظامی بین رژیم صهیونیستی و مغرب از دو منظر حائز اهمیت است که یکی مربوط به امنیت و ثبات مغرب می شود و دیگری مربوط به امنیت و ثبات کل منطقه از صحرای غربی گرفته تا الجزایر و کا قاره آفریقا که ثروتهای عظیمش آب دهان "اسرائیل" و آمریکا را سرازیر کرده است و این رژیم تا وقتی که به هدفش نرسد دست از فتنه انگیزی و آتش افروزی در منطقه برنمی دارد.

  • السيد ابو ايمان

پربیننده ترین خبرها