جنایات ائتلاف سعودی علیه بیماران؛ 3 هزار کودک سرطانی یمن، در معرض خطر مرگ قرار دارند

جنایات ائتلاف سعودی علیه بیماران؛ 3 هزار کودک سرطانی یمن، در معرض خطر مرگ قرار دارند
شنبه 16 بهمن 1400 - 20:38

جنایات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی این بار گریبانگر بیماران یمنی شده است؛ به نحوی که حملات این ائتلاف، باعث شده است که سه هزار کودک سرطانی یمن، در معرض خطر مرگ قرار داشته باشند.

العالم - یمن

دکتر طه المتوکل وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن به مناسبت روز جهانی سرطان گفت تأکید کرد که یمن در حالی این روز را پشت سر می‌گذارید که سختیهای بسیاری را متحمل شده است و به خاطر حملات ائتلاف متجاوز سعودی-اماراتی به این کشور، تعداد بیماران نیز دو برابر شده است.

شبکه خبری المسیره به نقل از وزیر بهداشت یمن گزارش داد، بیش از ۶۰ هزار مورد در مراکز انکولوژی بستری هستند و با کمبود دارو، تجهیزات و دستگاه تشخیص بیماری دست و پنجه نرم می‌کنند؛ به ویژه اینکه آمار کودکان مبتلا به سرطان خون در حال افزایش بوده و این مسئله نگران کننده است.

این مسئول یمنی ادامه داد: « بیش از ۳۰۰۰ کودکِ مبتلا به سرطان، در اثر محاصره [ائتلاف سعودی]، در معرض خطر مرگ قرار دارند. بیش از ۲۰۰۰ کودک مبتلا به بیماری های عفونی از مراقبت های بهداشتی لازم، محروم هستند».

وی با بیان اینکه فرودگاه صنعا بسته است و هیچ بیماری نمی‌تواند برای مداوا به خارج از یمن سفر کند، خاطر نشان کرد: «به دلیل بسته بودن [فرودگاه صنعا]، دارو و تجهیزات مورد نیاز وارد نمی‌شود. ما به پزشکی هسته‌ای نیاز داریم، ولی ائتلاف متجاوز از ورود مواد رادیواکتیو مورد نیاز برای درمان بیماران سرطانی جلوگیری می کند»

وزیر بهداشت یمن با تأکید بر اینکه از سازمان ملل خواسته‌ایم که بر ورود مواد رادیواکتیو نظارت کند، تصریح کرد: «بازگشایی فرودگاه بین‌المللی صنعا یک نیاز بشردوستانه است. این فرودگاه باید برای اینکه بیماران بتوانند به سفر بروند، باید بازگشایی شود».

عبدالسلام المدنی، مدیر عامل صندوق مبارزه با سرطان نیز در این زمینه گفت: «کشور ما همچنان از بروز موارد بسیاری [از بیماری]، در اثر ائتلاف متجاوز و استفاده از سلاح های ممنوعه رنج می برد. ائتلاف، از ورود دستگاه اسکن هسته‌ای [به یمن] که فقط از طریق فرودگاه صنعا مسیر است، جلوگیری می‌کند».

المدنی با بیان اینکه از طریق این دستگاه، می‌توان از مشکلات بیماران سرطانی کاست، تصریح کرد، موارد زیادی در مناطقی مانند صعده، حجه وجود دارد که در آن، از بمبهای خوشه‌ای ممنوعه استفاده شده و ساکنان این مناطق در پی این حملات مبتلا به سرطان هستند.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین ۱۳۹۴ با ادعای تلاش برای بازگرداندن رئیس جمهور مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده‌ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون‌ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت‌های این کشور و گسترش قحطی و گرسنگی و بیماری‌های واگیردار همراه شده است.

پربیننده ترین خبرها