ریاض و واشنگتن؛ در جست‌وجوی راه‌حل برای خود در یمن و لبنان

ریاض و واشنگتن؛ در جست‌وجوی راه‌حل برای خود در یمن و لبنان
سه شنبه 19 بهمن 1400 - 16:44

وزیر مشاور دولت سعودی و معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک، درخصوص تحولات یمن و لبنان باهم دیدار کردند.

العالم - عربستان سعودی

«عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه و «یاییل لیمبرت» معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک شامگاه دوشنبه با هم دیدار کردند.

طبق گزارش خبرگزاری «آناتولی» این دیدار در ریاض و با هدف تقویت تلاش‌های چندجانبه برای دست‌یابی به یک راه‌حل در خصوص بحران عربستان در یمن برگزار شد.

وزارت امور خارجه آمریکا در توئیتی اعلام کرد: «لیمبرت برای بحث و گفت‌وگو پیرامون مسائل منطقه‌ای، نظیر بحران [ریاض] با لبنان با الجبیر دیدار کرده است».

ماه اکتبر گذشته یک بحران سیاسی بین لبنان و برخی از دولت‌های عربی خلیج‌فارس، از جمله عربستان سعودی رخ داد؛ بحرانی که بر اثر اظهارات منتقدانه «جرج قرداحی» وزیر پیشنهادی لبنان درباره جنگ یمن و واکنش تند ریاض ایجاد شد.

در پی انتقاد قرداحی، عربستان، امارات، بحرین و کویت سفرای خود را از لبنان فرخوانده و از سفرای خود در بیروت نیز خواستند تا این کشور را ترک کنند؛ وضعیت این تنش تاکنون به همین منوال مانده است.

وزارت امور خارجه عربستان اعلام کرد که لیمبرت و الجبیر در جریان دیدارشان، تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی را بررسی کرده و از تلاش‌های صورت گرفته در این خصوص سخن گفته‌اند.

ریاض بدون اشاره به جزئیات بیشتر، اذعان کرده است که این دیدار در جهت تقویت همکاری‌های چندجانبه برای یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک و مسالمت‌آمیز با هدف پایان جنگ یمن بوده است.

این دیدار در حالی انجام می‌شود که چند روز پیش، وزارت خارجه آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد که لیمبرت، طی سفری هشت روزه، به اردن، عربستان سعودی، کویت و بحرین خواهد رفت. هدف از این دیدارها، بررسی مسائل مربوط به امنیت منطقه‌ای و مناسبات دوجانبه گزارش شده است.

فارس

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها