تلاش آمریکا برای ممانعت از سفر رئیس‌جمهوری برزیل به روسیه

تلاش آمریکا برای ممانعت از سفر رئیس‌جمهوری برزیل به روسیه
چهارشنبه 20 بهمن 1400 - 11:25

معاون ریاست جمهوری برزیل اعلام کرد آمریکا برای لغو سفر ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری این کشور به روسیه که برای ماه فوریه برنامه‌ریزی شده، دولت را تحت فشار قرار داده است.

العالم - آمریکا

"آنتونیو همیلتون مورائو" معاون ریاست جمهوری برزیل خاطر نشان کرد که مقامات آمریکایی از "قدرت بازدارندگی خود" برای ممانعت از سفر "ژائیر بولسونارو" رئیس‌جمهوری برزیل به روسیه و دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور استفاده کرده و دولت را تحت فشار قرار داده‌اند.

وی اعلام کرد: ایالات متحده همواره از قدرت بازدارندگی خود استفاده کرده است، همیشه همینطور بوده است. من نمی‌دانم محتوای گفت‌وگوی بلینکن (وزیر خارجه آمریکا) با کارلوس فرانکا وزیر امور خارجه (برزیل) چه بود اما همه چیز عادی است و این سفر هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند.

معاون ریاست جمهوری برزیل با ابراز درک نگرانی روسیه از عدم ورود اوکراین به ناتو به دلایل تاریخی گفت "پوتین به وضوح می‌تواند نشان دهد که منزوی نیست؛ در این مبارزه حق با همه است".

مورائو در پاسخ به این سوال که آیا طبیعی است که پوتین بخواهد اوکراین از ناتو خارج شود، پاسخ داد: من در مورد چیزی که به نفع ملی روسیه است اظهار نظر نمی‌کنم، اما آن‌ها باید راه حلی بیابند که حاکمیت اوکراین را در منطقه ای تاریخی و اقتصادی حفظ کند.

روزنامه "فولا د سائوپائولو" نیز پیشتر در ۳۱ ژانویه به نقل از منابع وزارت خارجه برزیل گزارش داده بود که ایالات متحده در تلاش برای لغو سفر آتی ژائیر بولسونارو رئیس جمهوری برزیل به روسیه است و در این ارتباط به بر برزیل فشار می‌آورد.

مذاکرات روزانه در جهت کاهش تنش‌ها بر سر اوکراین در حالی بدون پیشرفت چشمگیر ادامه دارد که نزدیک شدن روابط دیپلماتیک و اقتصادی روسیه با کشورهای آمریکای لاتین، از مدت‌ها پیش به یکی از نگرانی‌های اصلی کاخ سفید تبدیل شده است.

در شرایط کنونی روابط بین الملل به دلیل گذار نظم جهانی به سوی نظام چندقطبی و کاهش قدرت آمریکا، این کشور برخلاف گذشته قادر به اعمال نفوذ گسترده سیاسی و نظامی در کشورهای آمریکای لاتین نیست. از این رو، مهم ترین رقبای آمریکا در سطح جهانی با اغتنام فرصت، طی سالیان اخیر حضور اقتصادی و نظامی خود را در آمریکای لاتین تقویت کرده و به رقابت دیپلماتیک گسترده ای مبادرت ورزیده اند.

دولت کنونی برزیل از جمله دولت‌های همسو با آمریکا و از متحدان سرسخت واشنگتن در این نطقه حسوب ی‌شود. بولسونارو در حالی در انتخابات ۲۰۱۸ از رقیب خود پیشی گرفت که از همان ابتدا، وعده‌های پوپولیستی و استفاده از تاکتیک‌های رفتاری و انتخاباتی مشابه دونالد ترامپ، نگرش نظامی‌گری، حمایت از سیاست‌های راست گرایانه موجب تشدید اختلافات در این کشور شد.

با این حال، شهروندان کشور پهناور برزیل، دوم اکتبر (۱۰ مهر ۱۴۰۱) پای صندوق‌های رای حاضر خواهند شد تا در میانه منازعات انتخاباتی میان لولا داسیلوا رئیس‌جمهور چپگرای سابق و ژائیر بولسونارو رئیس‌جمهوری راستگرای افراطی فعلی، رهبر آینده این کشور را انتخاب کنند.

روابط دو کشور برزیل و روسیه هم به صورت دوجانبه و هم در قالب کشورهای عضو بریکس (برزیل، روسیه، هند و آفریقای‌جنوبی) در حال پیشرفت و توسعه است.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها